lørdag 3. august 2024

Hauerseter - Brumunddal 3-7

Etter å ha talt litt på knappene landet jeg etterhvert på at jeg måtte ta turen til Lerkendal også i år, og da ble en liten rundtur for hele helga plottet inn. Første stopp var egentlig tenkt å være Hamar, men så dukket det plutselig opp en mer gunstig mulighet, så etter å ha plukket opp diverse supporterutstyr hjemme hos Martin satte jeg kursen mot Nordkisa, hvor det skulle spilles treningskamp mellom de to fjerdedivisjonslagene Hauerseter og Brumunddal.


Etter å ha parkert traff jeg umiddelbart André som også hadde tatt turen, og sammen gikk vi inn på stadion, og vippset noen kroner i inngangsbillett. På taket av den lille tribuna hadde Steinar rigget seg til for å filme kampen, og jeg fikk vist ham og André hvem hverandre var da jeg hadde ordnet at sistnevnte skulle skysse Steinar til et bussvennlig sted etterpå. Etterhvert entret spillere og dommere gressmatta, myntkast ble tatt, og så var det klart for avspark i en lavere og lavere kveldssol på tvers av banen.

Gjestene startet ganske friskt, men etter noen få minutter tok de rødkledte fra Romerike mer og mer over spillet. Tross at det bare var en treningskamp (For øvrig fortjener begge lag skryt for å se ut av egen krets når treningskamper skal avtales) var temperaturen på banen høy, og etter tjue minutters tid måtte dommeren kalle til seg begge lags kapteiner for en liten alvorsprat.


Det virka umiddelbart som om ting roa seg litt ned etter dette, og spillerne fokuserte mer på det de var der for: å spille fotball. I det 29. minutt fikk vi så kveldens første scoring, da Hauerseter kontant headet inn et hjørnespark til 1-0.


Vi fikk etter dette en liten ketchupeffekt, der det bare tre-fire minutter senere ble idømt straffe (synderen påsto hendelsen skjedde utafor streken, men jeg tror dommeren hadde rett her), og da denne gikk inn sto det 2-0.


To minutter etter dette igjen kom så 3-0, og nå virket «Dala» helt ferdige. Hauerseter klarte likevel ikke å utnytte overtaket til å score flere ganger før hvilen, så det var dermed fortsatt en tremålsledelse da dommeren sendte lagene i garderoben.

André tok en utflukt for å inspisere kiosken, men kom tilbake med uforrettet sak da de ikke hadde annet enn sjokolade og denslags. Han hadde derimot fått høre at _etter_ kampen ville det bli pølser, noe jeg antok først og fremst var tilsiktet spillerne.

Da andre omgang kom i gang hadde kampbildet forandret seg totalt. Om lagene hadde gjort mange pauser vet jeg ikke, men det tok iallfall bare såvidt over to minutter før et hjørnespark ble satt i mål på ikke spesielt elegant vis. Mål er uansett mål, og det sto dermed 3-1.


I det 50. minutt kom så 3-2, og jaggu utlignet ikke gjengen fra Ringsakers kommunesenter ti minutter senere. 3-3, og fortsatt en halvtime igjen av kampen! Drøye fem minutter senere var det så de hvitkleddes tur å få straffespark, og dermed var snuoperasjonen komplett med 3-4 på lystavla.


Snuoperasjonen var kanskje komplett, men oppføringene i målprotokollen var ikke det, for i det 70. minutt kom så 3-5.



3-6 kom drøye ti minutter senere, og i det min stoppeklokke viste 84:45 kom så også 3-7, så den kollapsen Hauerseter hadde vært gjennom etter pause måtte nå kunne sies å være total!


Etter dette var det mest nevneverdige som skjedde at dommeren skled og falt, samt at helt på slutten ble det litt ampert og antydninger til knuffing. Flere mål ble det derimot ikke, så da kampen ble blåst av sto det fortsatt 3-7, og begge lag hadde nok litt å tygge på fram mot neste seriekamp.

Før den tid hadde de noe hyggeligere å tygge på. Både pølser og hamburgere lå på grillen, men jeg hastet mot bilen for å komme meg til nattens overnattingssted i Trysil før det ble altfor sent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar