torsdag 15. august 2024

Stovner - Oslojuvelene 4-1

Etter å ha tatt fotballfri onsdagskvelden vurderte jeg lenge å ta en litt lengre utflukt torsdag. Seljord, Haukerød og Heradsbygd var alle oppe til vurdering, før alle ble skrinlagt, og jeg endte med å dra til min aller nærmeste fotballbane. På Rommensletta, som ligger så nært hjemmet mitt at om jeg lener meg litt ut fra balkongen ser jeg banen, skulle det spilles kamp i den lokale OBOS-cup mellom Stovner og Oslojuvelene.


Da jeg ankom oppsøkte jeg umiddelbart dommeren for å høre når avspark skulle være, ettersom det var oppgitt et annet klokkeslett i Stovners facebook-gruppe enn på NFFs nettsider. NFF viste seg å ha rett, så da var det bare å gå tilbake og hente kameraene og gjøre seg klar til avspark. Rett før avspark dukket ikke overraskende også Terje opp, og jammen kom ikke også Grorud-Espen forbi ettersom sønnen hans spilte for hjemmelaget.

Begge lagene har slitt i årets fjerdedivisjon der de spiller i hver sin avdeling, så sjansen til suksess så ut til å ligge i denne cupturneringa. Innledningsvis var det de hvitgrønne fra Groruddalens øverste ende som så skarpest ut, men etter et lite kvarter kom 0-1 litt ut av det blå.


Stovner satte nå opp et voldsomt press, og det var ganske imponerende at de Oslo-baserte telemarkingene klarte å unngå baklengsmål så lenge som de gjorde. Da klokka passerte 1830 dukket det opp litt fler tilskuere så jeg tipper det var flere enn meg som hadde observert den gale infoen om kampstart på facebook. Totalt var vi nok på det meste ikke så langt unna 30 tilskuere, så helt ekstreme tilstander var det uansett ikke snakk om.

Hjemmelaget fortsatte å være det førende laget, men vi måtte vente helt til det var bare såvidt over ett minutt igjen av ordinær tid i første omgang før de fikk noe ut av overtaket. Et frispark fra 17 meters hold snek seg forbi alt og alle, og det sto 1-1.


1-1 ble også pausestillinga, og mens Terje gikk i bilen for å varme seg litt ble jeg stående og snakke med Jakub som også hadde dukket opp. Samtidig observerte jeg at det var noen få vanndråper i lufta, og fryktet at det kunne bli en fuktig aften etterhvert.

Etter pause ble det raskt klart at Stovner hadde bestemt seg for at denne kampen skulle de ikke tape. Det hadde blitt gjort et par bytter i pausen, og flere innbyttere var sterkt involvert da 2-1 ble satt inn 85 sekunder etter at avspark var tatt for andre gang. (Dommeren var litt overivrig og blåste først igang andre omgang før Oslojuvelenes keeper hadde fått på seg hanskene).

I stadig mindre trivelige værforhold prøvde bortelaget desperat å komme tilbake i kampen, men vertskapet virket nå å ha ganske god kontroll. Det ble derfor aldri virkelig spennende, og i det 85. minutt kom så også 3-1 så stort sett all spenning forsvant helt.


Under to minutter senere kom også 4-1, og nå var det nok helt kjørt for Oslojuvelene. Etter noen minutters overtid blåste dommeren av, og et skuffet bortelag måtte innse at karene fra Stovner ble for sterke i dag.

Jeg ønsket Terje god tur videre til hans neste kamp, for kvelden, mens jeg selv dro hjem for å se TIL ryke ut av årets europaspill på svært skuffende vis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar