onsdag 14. august 2024

Stathelle - Hei 0-2

Jeg hadde lenge planlagt en dagstur til Arendalsuka, men etter at reiseplanen min måtte forandres noe innså jeg at det var muligheter for en tirsdagskamp på en ny bane på veien sørover. Jeg forlot derfor hjemmet etter at dagens jobbing var overstått og satte kursen sørvestover. Etter et par timer krysset jeg brua over Brevikstrømmen, og fant etter å ha inspisert en korpsøvelse fram til banen hvor fjerdedivisjonsoppgjøret Stathelle/Langesund - Hei skulle spilles.


På plass på foran kunstgressbanen som lå idyllisk til i et lite søkk så man hadde gode muligheter å se banen fra litt høyde fra flere kanter møtte jeg Mads og Vetle, og fikk også hilst på en rekke andre lokale størrelser som hadde tatt turen for å se dette bruderbyet. Totalt kom jeg fram til at omlag 125 personer hadde møtt opp, så her lå alt til rette for en fin kveld.

Før avspark kunne tas måtte målnettet i det sørlige målet fikses litt, men så var alt klart. Innledningsvis følte lagene hverandre på tennene, men etterhvert fikk jeg et inntrykk av at gjestene fra Porsgrunn-sida av brua kanskje var et lite hakk kvassere. Skjønt, kvast og kvast, her var det lenge snakk om å være minst uskarpe, det var ikke akkurat noen festfotball vi fikk servert.


Vi måtte vente over en halv omgang før det kom noen sjanser verdt å nevne, men etter at Hei hadde satt en ball i tverrliggeren tok det ikke lang tid før også hjemmelaget fikk en mulighet da de hardnakket hevdet de skulle hatt straffespark. Dagens dommer var ikke enig, og det er tross alt han som bestemmer, så noen straffe ble det ikke.


Vi gikk dermed til pause med 0-0, og jeg var heldigvis rask opp til klubbhuset for å sikre meg en vaffel. Jeg skriver «heldigvis» fordi køen her vokste voldsomt raskt, og jeg nekter å tro at man ikke kunne funnet en noe mer effektiv ekspedering av kundene. Vaffelen var uansett god, og ble nytt med litt myggspray som garnityr.

Kampen kom så i gang igjen, og nå hadde bortelaget tatt det hele opp et hakk. Hadde jeg syntes de var litt foran i første omgang, så var det nå ingen tvil om hvem som var best, og etter vel seks minutter kunne grønntrøyene juble for å ha fått ballen i mål til 0-1 etter et frispark.


Med ledelse for gjestene ble selvsagt hjemmelaget nødt til å presse mer på framover, men det skulle ikke lykkes for dem å overliste motstandernes forsvar i kveld. Når de blåkledde også hadde en spiller som enten var helt utslitt eller småskadet, og derfor knapt var gangfør, men det likevel tok minst ti minutter før han ble byttet ut, så ble det tungt for Stathelle/Langesund i kveld.

Med et mer og mer desperat vertskap åpnet det seg stadig nye muligheter for de grønne, og i det 86. minutt ble forsvaret nok en gang overlistet av et frispark, og vips sto det 0-2.


På overtid fikk vi dessverre en skadesituasjon som endte med at den forulykkede spilleren måtte bæres av banen. Krysser fingre og tær for at det går bra med ham, men jeg er ikke veldig optimist basert på de lydene som kom fra ham mens han lå på kunstgresset.

Flere mål ble det uansett ikke, så da dommeren etter nesten ti overtidsminutter blåste av sto det fortsatt 0-2, og Hei kunne juble for å kunne ta tre poeng med seg hjem over brua.

Selv ble jeg av Vetle ledsaget opp til hans barndomshjem, hvor han hadde bestilt overnatting til meg i kjellerstua. Topp service!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar