tirsdag 20. august 2024

Jømna/Heradsbygd - Sander 1-6

Etter jobb satte jeg igjen kursen ut av Oslo, men denne gang gikk ferden nordover. Etter et par stopp på veien kom jeg til Elverum kommune, og i kommunesenteret svingte jeg sørover og fortsatte ei drøy mil. Jeg svingte så av ved en grønn gressmatte, hvor det var klart for femtedivisjonsoppgjør mellom Jømna/Heradsbygd og Sander.


Jeg var ute i god tid, så jeg rakk å ta meg en runde rundt banen under svært dramatiske skyer før kampstart, og jeg slo også av noen ord med de som drev og gjorde klar kiosk og grill til publikumsinnrykket skulle komme. Man var litt spente på hvor mange tilskuere som ville dukke opp med en litt usikker værmelding, men alt en halvtime før kampen var i gang hadde de første vært frampå og spurt etter hamburgere, så omsetningen burde være sikret, og snart lå det en liflig duft over området mellom klubbhuset og banen mens klubblåta «Bygdas stolthet» runget fra en enslig høytaler.

Ut fra tabellsituasjonen var det ingen tvil om at det var gjestene fra Sør-Odal som var favoritter her i kveld, og det tok da også under fem minutter før de høyst fortjent tok ledelsen 0-1.


De grønne fortsatte å dominere ute på gressmatta, men litt ut av det blå vartet plutselig hjemmelaget etter 13 minutters spill opp med et strålende skudd som snek seg inn i mål, og dermed var det utlignet til 1-1.

Likevel, med et så dominerende bortelag som det vi så her var det nok bare et spørsmål om tid før rødtrøyene igjen hadde havnet under, og joda, i det 20. minutt satt 1-2 i nettet bak en ellers svært god J/H-keeper.


Mot slutten av omgangen kom det 8 regndråper, noe som skremte flere av de på det meste rundt sytti tilskuerne hjem, men etter at jeg gikk og hentet regnjakken sluttet det omtrent helt å regne. Det sluttet også å komme mål, så da dommeren med 20 sekunder igjen til det var spilt 45 minutter (Han innrømte senere at han hadde sett feil på klokka) blåste av første omgang sto det ennå 1-2.

Jeg sørget for å skaffe meg en hamburger, som smakte omtrent akkurat som forventet. Skulle jeg tipset om et forbedringspotensiale ville jeg anbefalt å ha noen rå løkringer som en tilbehørsmulighet i tillegg til dressing, salat, ketsjup og sennep.

Etter pause fortsatte gjestene å framstå klart best, og igjen var det hjemmelagets målvakt som var den klart viktigste brikken i å sørge for at de ikke var helt overkjørt allerede. Én mann kan uansett sjelden sørge for å redde et lag alene, og det var høyst fortjent da Sander med 57:15 på min klokke satte inn 1-3.


I det 63. minutt fikk så de besøkende straffespark, og dette ble effektivt konvertert til mål og 1-4.


Etter dette tok det knapt to minutter før vi fikk en 1-5-scoring, og med stadig dårligere lysforhold på den flomlysfrie banen var det nesten sensasjonelt at ledelsen ikke ble større. Mot slutten av kampen kom så det forventede regnet for fullt, så da et hjørnespark ble til mål og 1-6 i det 89. minutt var det svært så glissent langs banekanten.


Inn i overtiden kom det så en sjansebonanza av de sjeldne foran Jømna/Heradsbygds mål. At det ikke ble scoret igjen er helt utrolig, men da dommeren til slutt blåste av kampen sto det fortsatt 1-6, og glade Sander-spillere kunne etter å ha takket motstanderne for kampen takke sine medbragte supportere for støtten.

Selv hastet jeg mot bilen, og satte kursen sørover igjen på regnvåte østlandsveier.

Flere bilder fra kampen (før det ble for mørkt til å fotografere) kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar