søndag 4. august 2024

IFK Östersund - Skellefteå FF 1-0

Etter en god natts søvn i Trysil satte jeg kursen videre nordøstover, og etter noen ganske så begivenhetsløse timer kom jeg fram til Øst-Trøndelags hovedstad. Her lokaliserte jeg stadionet hvor Östersunds FK spiller sine kamper i Superettan og tidligere har spilt både Allsvenskan og europacup, men hvor jeg nå skulle se kamp i Division 2 (Altså nivå 4) mellom IFK Östersund og Skellefteå FF.


På det ganske så imponerende stadionet var det i dag svært tynt med folk, men jeg kunne levende se for meg hvor livlig det måtte ha vært både på de to langsidene og ikke minst på kortsidetribunene som var tilrettelagt for stående supportere på ÔFKs store kvelder. Inn mot kampstart kom det likevel litt fler sigende, og rett etter at det svært alternative myntkastet var tatt (Dommeren brukte gulkortet som «mynt») kom plutselig en hyggelig romsdaling bort og hilste, så da fikk jeg selskap av det som viste seg å være Endre gjennom førsteomgangen.

Ute på banen syntes jeg innledningsvis gjestene fra Västerbotten så kvassest ut, men de maktet ikke å omsette dette overtaket til scoring, og da gikk det selvsagt slik at rett før halvtimen var spilt fikk hjemmelaget scoret. Det sto 1-0, og brorparten av de noe over hundre frammøtte applauderte heftig.

Til pause takket Endre for selskapet og dro videre til en annen kamp på en bane han ikke hadde besøkt tidligere, mens jeg så meg mer rundt på stadionet her. I kiosken var det så lang kø at siden jeg ikke visste om de godtok kontanter som betaling droppet jeg å kjøpe noe.

I andre omgang spaserte jeg litt rundt på de ulike tribunene, men bortetribunen i sørenden av stadion var grundig inngjerdet så helt rundt kom jeg meg ikke. Jeg fikk likevel kikket grundig på motsatt kortende, og oppdaget at noen hadde gjort genistreken å legge brennende bluss ned på tredekket under ståfeltet. Neppe veldig smart, men heldigvis hadde det ikke fått verre følger enn noen solide svimerker.

Ikke uventet viste det seg mot slutten av kampen at med en 1-0-ledelse ble det plutselig veldig vanskelig for hjemmelagets spillere å holde seg oppreist, mens gjestene på sin side malte mer og mer på i jakten på utligning. På overtid ble også keeper med opp på et par dødballer, men det ville seg ikke for de svartkledde, og dermed sto det fortsatt 1-0 da dommeren til slutt blåste av kampen, etter at det også hadde vært litt knuffing etter et lite sammenstøt.


Mens glade IFK-ere jublet for seier, hastet jeg ut av stadion, kjørte på en liten sightseeingtur, og dro deretter på nok en kamp.

Selv om jeg bare tok mobilbilder på denne kampen kan du se litt fler av dem her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar