søndag 18. august 2024

Bäckefors - Tösse 1-5

Etter en god natts søvn i sovevogna sto jeg opp, spiste frokost og kjørte mot norskegrensa for å pante litt og shoppe litt. Deretter ble kursen igjen satt inn i hjertet av Dalsland, og etter en drøy time kom jeg fram til Bäckefors hvor det skulle spilles kamp i division 5 (altså nivå 7) mellom Bäckefors IF og Tösse IF.


Bäckefors er kanskje ikke et sted så mange utenforstående har hørt om fra før, men ganske mange har sett bilder derfra uten å vite at det var der. Det var nemlig her utendørsscenene i den legendariske komedien «Kopps» fra 2003 ble spilt inn. «Benny the cop» var dessverre (eller heldigvis?) ikke på kamp i dag, men sammen med noenogsytti andre fikk jeg se en flott gressmatte ta imot spillere og dommere, akkompagnert av flagging og etterhvert også synging fra nok en purung supportergruppe!


Jeg var på forhånd litt spent på hvordan denne kampen skulle bli, ettersom det var seriens to klart dårligste lag som møttes. Hjemmelaget hadde faktisk kun tap i år, mens gjestene hadde én seier å vise til. Det tok likevel under fem minutter før vi skulle få en anelse om hvem som skulle dominere denne kampen, da gjestene tok ledelsen 0-1.


I det 13. minutt fikk de blåhvite nok en kalddusj da bortelaget vartet opp med en kremscoring som ga 0-2, Tross dette holdt de unge supporterne koken, og leverte en jevn strøm av lyd til støtte for sine helter.


Støtten fra tribuneplass hjalp nok litt, men dessverre for vertskapet ikke nok. I det vi passerte halvtimen spilt kom 0-3, og alle unntatt de aller mest optimistiske innså nok nå at dette ble en borteseier.


Da lagene tok pause sto det fortsatt 0-3, og etter at supporterklubben hadde stormet mot kioskluka våget jeg meg fram for å investere i en brus. Stor var gleden da jeg så at de hadde vaniljecola, så det ble dermed satt av tid til å nyte denne inn mot starten på andre omgang.

Etter hvilen tok det under fire minutter før vi igjen fikk et mål, og tro det eller ei, det var hjemmelaget som hadde redusert til 1-3! Skulle vi få en opphenting ingen hadde våget å tro på før pause?


Dessverre for hjemmefansen, det tok ikke lang tid før gjestene igjen hadde sikret seg et grep om kampen, men i det minste kunne de blåhvite lenge glede seg over at de ikke slapp inn flere mål.Vi måtte faktisk vente helt til det var spilt 77 minutter før det igjen ble nettkjenning, og gjestene gikk opp til 1-4.


Helt på tampen økte rødtrøyene så til 1-5, og dette ble også sluttresultatet. Som seg hør og bør var Bäckefors-spillerne borte og takket supporterne for støtten, mens jeg foretok en ganske rask exit fra stadion og satte kursen videre sørover for å se nok en kamp før jeg returnerte til Norge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar