mandag 30. august 2021

Finnsnes - Nordstrand 2-0

Etter en god natts søvn startet søndagen med å ta heisen sammen med noen Mjølner-spillere jeg normalt sett skulle satt kursen mot Alfheim for å se spille mot TIL2, men denne helga var pga omberammete kamper alt annet enn normal. (Hadde jeg dratt til Alfheim hadde jeg for øvrig fått sett denne merkelige tildragelsen). Jeg hoppet derimot i bilen etter frokost, kjørte meg vill i tunnelene under Tromsø by før jeg endelig kom meg over til Kvaløya hvor jeg ble stoppet i promillekontroll før jeg kunne fortsette mot Brensholmen for å ta ferga over til Senja. Etter en begivenhetsløs fergetur gjensto en knapp times kjøring før jeg i god tid før kamp ankom et nystriglet Finnsnes stadion.

Her var en av de aller første jeg kom i prat med ingen ringere enn hovedtrener Jonas Bang, som sporenstreks skaffet til veie noe førsteklasses gjærbakst. Jeg snakket også mye med han som hadde ansvaret for å klargjøre banen, samt en billettselger som viste seg å være klubbens styreleder. Fikk fortalt disse om hva groundhopping er, og fikk selv høre litt av hvert fra Finnsnes-fotballen. Felles for alle dem jeg snakket med var at de var veldig klare over hvor betydningsfullt dette bunnoppgjøret i tredjedvisjon avd. 6 var. Det var også knyttet stor spenning til nykomlingene (men langtfra nybegynnerne) Thomas Kind Bendiksen og Vebjørn Grunnvoll som begge skulle spille fra start.

I minuttene rundt kampstart sto jeg rett foran speakerbua hvor de som hadde ansvaret for streaming og kommentering av kampen satt på taket og lot til å ha store problemer. Kampen startet uansett som planlagt, og siden jeg var tilstede plaget ikke en eventuelt manglende stream meg nevneverdig.

Hjemmelaget kom ganske godt i gang, uten at de skapte de helt store mulighetene. En morsom hendelse oppsto tidlig i kampen da en situasjon ble avblåst for holding eller armbruk. Synderen var tidligere nevnte Grunnvoll som utbrøt «Litt e lov, men det der var litt mye, æ e enig».

Ikke lenge etter dette kom gjestene til en av omgangens klart beste sjanser på et frispark, men ballen smalt i stolpen og det sto fortsatt 0-0.

Det begynte etter hvert å komme en del harde taklinger begge veier, og dommer kunne nok med hell strammet litt inn på kampledelsen, men heldigvis kom det ingen stygge skader. Da dommeren blåste til pause var det fortsatt målløst, og alt var duket for en spennende andreomgang.

Etter hvilen kom gjestene fra hovedstaden voldsomt ut fra startblokkene, men grønntrøyene klarte å ri av stormen. Et knapt kvarter inn i omgangen kom så en av kampens klart største kontroverser. En av NIF-spillerne prøvde seg på en slags brassevariant, men det eneste han oppnådde var å sparke en av hjemmelagets spillere i hodet så han ble liggende strak ut. På mystisk vis klarte dommeren til alles forundring å ikke dømme noe mot synderen, og etter en prat med AD ble det attpåtil delt ut et gult kort til en FIL-spiller. Hårreisende!

Bare noen få minutter senere kom så en av Finnsnes' klart beste spillere, Kenny Marblow, stormende mot mål. På grensa til sekstenmeteren ble han felt, og dommeren pekte på straffemerket. Om selve den straffbare hendelsen skjedde innenfor eller utenfor streken tør jeg ikke konkludere om, men det føltes uansett som en slags rettferdighet etter den manglende reaksjonen etter hendelsen like før da 1-0 ble hamret inn så de drøyt sytti fremmøtte kunne slippe jubelen løs.

Etter dette fikk hjemmelaget en svært god periode der de både kom til egne sjanser og klarte å holde kontroll på NIFs mange forsøk på å etablere angrep. Likevel lot den forløsende scoringen vente på seg, tross både et stolpetreff og et indirekte frispark fra kort hold.

Gleden var derfor helt enorm da Marblow endelig klarte å overliste både sin mann i Nordstrands forsvar og keeper og kunne hamre inn 2-0 med bare drøyt tre minutter igjen av ordinær tid. Det ble feiret på den måten man får gult kort av!

Etter dette ble Finnsnes utrolig defensive. Det hadde vært noen stopp i spillet, og også en del drøying, så det lå an til mye tillegg i tiden. Kunne Nordstrand klare to raske? Både spillere og tilskuere kastet hyppige blikk mot stadionuret, men når det har passert nitti minutter stopper det, så hvem visste hva som kunne skje og hvor lenge det EGENTLIG var spilt?

Like før jeg gikk tom for strøm på mobilen blåste så dommeren på nytt i fløyta og pekte på straffemerket. Mens det ble gjort klart gikk Finnsnes' keeper, som for øvrig hadde vært svært god i dag, fram og koste litt med ballen. Da straffen ble tatt virka det som om dette hadde fungert! Han reddet, og etter hva jeg kan se på råfilmen på en helt legal måte med en fot på linja til ballen faktisk er spilt!

Det kom også minst en til god redning før dommeren endelig blåste av kampen og jeg kunne hoppe i bilen for å returnere til Bardufoss og fly sørover igjen, lenge lykkelig uvitende om utfallet av en annen fotballkamp litt lenger nord i Troms.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar