onsdag 25. august 2021

Nylende - Torp 2 (2-4)

Ukas tredje dag, og ukas tredje tur til Østfold. I dag var det Nylende idrettsplass ved bredden av Visterflo, en arm av Glomma, som var målet. I en forrykende vind satte jeg kursen ut av hovedstaden, og etter at rushet var forsert gikk resten av turen nedover smertefritt. Svingte inn på parkeringa foran stadion, og oppdaget at det var samme dommer som i går som skulle dømme dagens kamp mellom Nylende og Torp 2.

På den lille banen rett ved siden av hovedarenaen pågikk det noe aldersbestemt, og jeg så til min store glede at det var åpen kiosk, så jeg så fram til en vaffel i pausen.

Det var som sagt en voldsom vind på hele østlandet denne ettermiddagen, og Nylende var intet unntak, heller tvert imot. Fra nordenden av banen kom det noen voldsomme kast, og jeg skjønte raskt at dette kom til å påvirke kampen. To av spillerne på Torps venstreside brukte for øvrig vinden som unnskyldning til å late som de ikke hørte hverandre da begge prøvde å pålegge den andre å ta løpsmulighetene som måtte komme på deres side av banen.


Første omgang ble en ganske begivenhetsløs affære. Mens Torp 2 i sine neongulgrønne overtrekksvester spilte mot vinden og hadde sine utfordringer med det slet også Nylende med å tilpasse seg det å spille i medvind. Samtidig virket det som om vinden økte på utover i omgangen, så de siste minuttene inn mot pause var det helt grusomt å stå i sørenden av banen og prøve å skue utover mot vindretningen.

I pausen stimet jeg bort til kiosken, og oppdaget til min store forferdelse at det var tomt for vafler. Skandale! Noen må gå! Jeg ble tilbudt å kjøpe toast i stedet, men det ville neppe hjulpet på søtsuget, så da ble det ingen servering på denne kampen, og heldigvis kom lagene snart tilbake på banen så jeg fikk noe annet å tenke på.

Det skulle vise seg at Torp-reservene raskt ble tilvent det å spille i medvind i andre omgang. Uten at jeg skal påstå at vinden hadde noen sterk rolle i akkurat denne scoringen, så tok det faktisk under to minutter fra dommeren hadde satt i gang spillet igjen til ballen lå i mål til 0-1.

Vinden fortsatte å øke på, og jeg var rett og slett usikker på om jeg noen gang hadde opplevd verre vindkast på en fotballbane (Det måtte i så fall vært i denne kampen). Jeg hadde igjen stilt meg med ryggen mot vinden, og fikk derfra vel ti minutter inn i omgangen se gjestene få et frispark de tok så raskt verken fikk jeg filmet det eller hjemmelaget organisert et forsvar mot det. Det ble dermed 0-2 i det 57. minutt.

Hjemmelaget lot etterhvert til å skjønne at lange, høye baller kanskje ikke var det smarteste de kunne drive med i dette været, men mot naturkreftene kjemper mennesket nå og da forgjeves uansett hvor smarte man er. Etter en Torp-corner forsøkte Nylende å få til en kontring, men denne strandet da det kom en helt vanvittig vindkule som også brakte med seg halve parkeringsplassen i en veritabel støvstorm som gjorde det omtrent umulig å få løpt framover, iallfall om man også skulle ha åpne øyne så man så hvor man løp. (Kan forresten anbefale å ikke ha lyden så veldig høyt når man ser denne videoen)

Etter 67 og et halvt minutt lyktes det endelig for de mørkeblå. Ballen endte etter litt fram og tilbake i nettet, og det sto 1-2. Adam var visstnok ikke så lenge i paradis, og hjemmelagets eufori fikk også en kortvarig karriere da laget fra sørsida av Glomma i løpet av to minutter både scoret 1-3 og 1-4.

I breddefotballen er dog kamper sjelden over før de er over. Nylende fortsatte å krige, og kom til flere hjørnespark i den sterke motvinden. Etter et av disse kom så det som på twitter ble omtalt som «definisjonen på et breddefotballmål». Jeg vet ikke hvor mange touch, ballbom, stolpetreff og gud vet hva som kommer før ballen endelig ender opp i nettet til 2-4.

Dette ble likevel kampens siste scoring, og kampen ebbet ut uten ytterligere dramatikk enn at en av gjestenes spillere fikk en smell i nesa som medførte et veritabelt blodbad, heldigvis tilsynelatende uten noen alvorlige skader. Da dommeren til slutt blåste av kunne bortelaget juble for tre poeng, mens jeg satte kursen nordover igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar