fredag 13. august 2021

Teie - FK Eik Tønsberg 871 2 (1-2)

Sommerens siste ledige torsdag før trombonesesongen tar til satte jeg etter en kort middagslur kursen sørvestover mot Vestfold og den relativt ferske Færder kommune. Helt nord i gamle Nøtterøy kommune lokaliserte jeg Teie idrettspark, hvor Teies a-lag i kveld skulle ta imot den sammenslåtte klubben FK Eik Tønsberg 871 sitt andrelag.

Slo meg mens jeg venta på avspark ned på hovedtribuna, og før jeg visste ordet av det kom Fredrik Schjesvold bort og hilste på og lova gratisbevertning i kiosken i pausen. Da kampstart nærmet seg fikk jeg så se til min store ergrelse at dommertrioen stilte seg opp med ryggen til tribuna, så det ble mildt sagt utfordrende å få noe godt cointoss-bilde.

Da kampen kom i gang ble det raskt klart at Eik (De fleste jeg hørte omtale klubben ved navn på stadion kalte dem bare Eik, så da gjør jeg også det) nok var det beste laget i dette oppgjøret. De stilte med flere i troppen som har mye a-lagserfaring, og attpåtil var a-lagstrener Ronny Johnsen med i trenerteamet i dag. 

De hvitkledde hadde flere ganger presset Teie i sine blå trøyer på defensiven, og like før det var spilt et kvarter kom det første målet på en veldig spesiell måte. Et ikke tilsiktet tilbakespill langs bakken ble tatt med hendene av Teies keeper, som så slapp ballen igjen og lot den ligge til en Eik-spiller kom i nærheten og han tok den så opp igjen. Dommer blåste da helt riktig indirekte frispark, noe flere av Teies spillere ville krangle på, fordi de mente keeper ikke hadde tatt opp ballen første gang. Mens krangelen pågikk tok en Eik-spiller ballen, sentret den til en lagkamerat som var helt umarkert, og den ble enkelt plassert i mål til 0-1. Var det ikke nok protester på at frisparket ble gitt, så ble det hele løftet til et nytt nivå da dommeren tillot at det ble tatt raskt. Det haglet med beskyldninger om at han ikke kunne reglene, og at han måtte skjønne at det var sånn at indirekte frispark aldri skal tas før dommeren blåser (Spoiler alert: Det fins ingen slik regel). Konklusjonen ble iallfall at målet ble stående, og etter hva jeg kunne skjønne helt riktig dømt.

Gjestene fra fastlandet fortsatte å føre an i kampen, men Teie forsvarte seg godt, og de omlag 150 frammøtte fikk se mye fin fjerdedivisjonsfotball på den ferske kunstgressbanen. Scoringer ble det derimot lenge ikke så mange av.

Da vi nærmet oss pause kom endelig det neste målet, og i det 43. minutt var det igjen tønsbergenserne som kunne juble, denne gang etter et hjørnespark. Igjen kom det masse protester fra hjemmelaget som mente det måtte vært offside, men uten at jeg skal påberope meg noen ekstrem offsideregelekspertise klarer jeg ikke å se noe galt her.

Like etterpå, mens jeg sto og hilste på Arne Lysne som også var på kamp fikk så Teie en redusering som nok føltes veldig god å ta med inn i garderoben til pause. Siden jeg var litt distrahert kan jeg ikke beskrive scoringen, men blåtrøyene hadde nok vært veldig frustrerte hadde ikke den scoringen vært det siste de fikk med seg. Selv brukte jeg pausen på å inspisere kiosken, og siden jeg ikke orket å vente på Schjesvold betalte jeg gladelig de tjue kronene en vaffel med jordbærsyltetøy kostet.

Etter pause fortsatte Eik-dominansen, og bortelaget kom til flere store muligheter, uten at det ble noen flere scoringer av det. Mye av grunnen til det var en svært god Teie-keeper, samt et par helt uforståelige bom fra angrepsspillerne.

Mot slutten av kampen begynte man å merke at det var lenge siden begge lag hadde fått spilt fotball. Begge lag hadde spillere som måtte legge seg på rygg og få tøyd ut leggene litt, og det virket som om det var ganske tomt for krutt.

Inn i overtiden prøvde Teie å svi av sine aller siste krefter i et forsøk på å få med seg ett poeng, og da gikk det slik det ofte gjør i slike situasjoner: Det kom en kontring imot. En Teie-spiller måtte ty til ulovligheter for å stoppe denne, og denne gangen var det svært vellykket, ballen gikk nemlig videre til en umarkert Eik-spiller som ville hatt fri bane mot keeper, men i stedet for å dømme fordel til gjestene blåste dommeren frispark og stoppet angrepet, noe man vel kan si at ikke var veldig populært blant de tilreisende. Det ble dermed ikke flere scoringer, og kampen endte 1-2.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar