søndag 29. august 2021

Hansjordnesbukta - Storfjord/Skibotn 4-2

Etter å ha forlatt Stakkevollan krysset jeg på nytt Tromsøsundet, og svingte nordover. Etter å ha svinget av fra hovedveien forserte jeg noen voldsomt svingete bakker. Da jeg parkerte ved Kroken stadion så jeg at sjettedivisjonskampen mellom Hansjordnesbukta og Storfjord/Skibotn var godt i gang, men til min store glede fikk jeg høre at det fortsatt sto 0-0, og at de hadde startet ganske nøyaktig 1700.

Som om det ikke var ille nok at jeg var sent ute, så oppdaget jeg at jeg hadde lite strøm på mobilen, og at jeg hadde glemt powerbanken min på hotellrommet. Det jeg derimot fant i handlenettsjefet mitt var en av plommene jeg hadde kjøpt før kampen på Rommensletta forrige helg. Den var heller lite fristende og ble kassert bak Krokelvdalens klubbhusbrakke.

Ute på banen var det stort sett hjemmelaget det handlet om, og ballen var lenge knapt på den østligste banehalvdelen. Det var derfor høyst fortjent da 1-0 kom etter et knapt kvarters spill.

Jeg lot meg på twitter fortelle at hjemmelaget stort sett besto av emigrerte karer fra Honningsvåg, noe som jo er ganske spesielt. Navnet har de tatt fra bukta nord for Tromsøbruas vestlige ende, noe som ikke er særlig mindre spesielt. For øvrig hadde de som sponsor både på spillertrøyene og andre effekter Joker-butikken på hjemstedet Honningsvåg.

Jeg ble etter kampen fortalt at noen på Hansjordnesbukta hadde sagt til en kompis at de burde vunnet kampen 15-0, og sant å si ville den dominansen vi så i første omgang ikke gjort et slikt resultat veldig urettferdig. Lenge lot likevel scoringene vente på seg, og  en xG-oversikt ville nok vist en voldsom underprestering fra de sortkledde. Det var først et par minutter før pause hjemmelaget endelig fikk kombinasjonene i angrep til å stemme, og gikk opp i 2-0, som også var stillinga da lagene fikk en pust i bakken.

Jeg ilte til bilen for å få litt strøm på mobilen de få minuttene pausen varte. Da dommeren blåste igang kampen igjen stablet jeg noen paller til en liten tribune (Kroken kunstgress har for øvrig et fantastisk potensiale for etablering av tribuner, men da bør innbytterbenkene flyttes over til motsatt side først). Hjemmelaget fortsatte å føre an, men gjestene ble et par ganger reddet av noen heller tvilsomme offsideavgjørelser fra dagens dommer, og antallet misbrukte sjanser bare fortsatte å øke. Likevel havnet ballen i nettet til 3-0 i det 63. minutt.

Bortelaget hadde på sin side også sitt å stri med. Jeg tror aldri noensinne jeg har sett et fotballag bokstavelig talt kaste bort ballen så mange ganger. Det ble ganske mange innkast, og jeg er overbevist om at over 50% av rødtrøyenes innkast førte til at Hansjordnesbukta overtok ballbesittelsen.

Mot slutten av kampen begynte likevel gjestene å yppe seg, og i det klokka passerte 71 minutter spilt kunne bortelagets karer juble. 3-1 kom etter et straffespark.

Under fire minutter senere kom også 3-2, og nå begynte hjemmelaget å skjelve litt i buksene. Jeg overhørte at på benken ble det diskutert hvilke grep man kunne gjøre. Ingen av de tilgjengelige virket å ha lyst til å komme innpå for å bidra i forsvaret, så det kunne virke som om man var i en situasjon hvor angrep ville være det beste forsvar.

Slik ble det også. Med under tre minutter igjen av ordinær tid endte et hjørnespark etter litt om og men i mål, og med 4-2 virket det meste avgjort.

Det ble noe tillegg i tiden, men jeg mistenkte at om det så hadde blitt lagt til et kvarter hadde det ikke kommet flere mål. Min mistanke slo til: Da dommeren blåste av hadde det ikke kommet flere scoringer, og Hansjordnesbukta hadde tatt sin første seier noensinne, etter å ha tapt mot Stakkevollan 2 i sin debut. Jeg ilte til bilen, og så at da jeg fikk plugget mobilen i laderen igjen var den på 2% batterikapasitet. Godt beregnet!

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar