tirsdag 3. august 2021

Nybergsund - Engerdal 5-0

En bane som ganske lenge har irritert meg at jeg har manglet er Nybergsunds bane i Trysil, og denne mandagskvelden så jeg endelig en mulighet til å få krysset den av i lista. Hjemmelaget, som for tiden tilbringer hverdagen i tredjedivisjon men håper å komme seg oppover igjen, skulle være vertskap for en treningskamp mot naboene fra Engerdal, som skal spille i divisjonen under i år. Etter et par timers relativt begivenhetsløs kjøretur ankom jeg bygda i god tid og rakk en liten rånerunde før jeg inntok det flotte stadionet de har etablert her.

Like før kampstart hadde jeg kjøpt meg noen lodd (selvsagt uten gevinst), og mens jeg satt og åpnet dem dukket plutselig Kjetil Rydje opp, så da ble begrepet banehopping grundig presentert for hans medsammensvorne på tribuna inn mot avspark.

Kampen startet ganske jevnt, og lenge var de eneste nevneverdige hendelsene en engerdøl som ble taklet kraftig inn i et reklameskilt, og en trysling som (sannsynligvis etter et uhell) begynte å blø kraftig fra nesa. Etterhvert begynte vi likevel å ane at det var en divisjons forskjell på lagene, så det var på ingen måte ufortjent da hjemmelaget tok ledelsen etter ei flott kontring i det 18. minutt.

I det en regnsky passerte og slapp ned noen dråper samtidig som den lave kveldssola stekte oss som satt under tak på tribuna og så kamp ble en Engerdal-spiller snublet inne i sekstenmeteren og dommeren pekte på straffemerket. På mesterlig vis reddet Nybergsund-keeperen straffen, og det sto fortsatt 1-0.

Noen få minutter senere kom Nybergsund til en ny mulighet, og denne gangen var Engerdal-keeperen nær å redde, men ballen endte i nettet og det sto 2-0. De rødkledde fortsatte lenge å være fullt på høyde hva angikk tempo på banen, men sluttproduktet lot vente på seg, noe som kanskje ble aller tydeligst da de kom med en flott overgang med gode bevegelser og pasninger, men avslutningen endte langt utenfor Nybergsunds mål.


Hjemmelaget på sin side, viste ingen nåde, og da klokka hadde passert 37 minutters spill viste engerdølene litt passivitet i forsvaret, noe som straks ble utnyttet. Pang, 3-0, noe som også ble pauseresultatet.

Pausen brukte jeg til å skaffe meg en dobbeltløpet pølse i lompe, noe som gjorde godt foran andre omgang.

Da andre omgang startet hadde begge lag byttet keeper, og det var også gjort flere andre bytter. Hjemmelaget dominerte nå kampen på en helt annen måte enn i første omgang, og det var tendenser til enveiskjøring vi fikk se. Det var derfor langtfra overraskende da dommeren igjen blåste (noe vi tidvis hadde problemer med å oppfatte, han hadde en meget slapp blåseteknikk) i fløyta og pekte på straffemerket. Nybergsunds straffeskytter gjorde ingen feil og sendte de for anledningen grønne og grå opp i 4-0.

Ti minutter før slutt kom så også 5-0, før gjestene satte inn en liten sluttspurt, som blant annet kulminerte i et stolpetreff. Noen scoring kom det dog ikke, så da dommeren stoppet kampen ble det ingen scoringer med hjem oppover dalen.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar