søndag 22. august 2021

Stovner - Brumunddal 0-2

Etter dagens første kamp stappet jeg Mattis og Sören i bilen, dumpa førstnevnte på t-banen (Han skulle se Frigg på Tørteberg), og dro via innkjøp av is, brus og plommer til Rommensletta. Her skulle jeg for første gang se den nyfusjonerte Stovner SK (Sammenslåing av Rommen SK og Vestli IL) spille, og motstander var «Dala» fra Ringsaker, Brumunddal. Møtte igjen Marius, Elisabeth og Kaiser på parkeringa, og så til min store glede at de nye innbytterbenkene på Rommensletta var montert på motsatt side fra der de gamle sto, så gressbakken kunne nytes i sin fulle bredde uten å miste utsikten til banen.

Vi merket snart at det var noen bortesupportere som meldte sin ankomst, og fra vel tjue minutter før avspark holdt de et leven på et nivå man sjelden opplever i tredjedivisjon. Da lagene entret banen ble det fyrt av blå og hvit røyk, og jeg noterte meg også ymse drikke man normalt ikke får med seg inn på stadioner som var i omløp.

Et forsøk på opptelling av frammøtte tilsa at det var rundt hundre mennesker som hadde tatt turen, og av disse var det omlag tjue syngende bortesupportere. Hjemmesupporterne ga ikke like mye lyd fra seg, på et tidspunkt hørte jeg noen som blåste på et gressblad mellom hendene så man fikk en vuvuzela-aktig lyd, men noen match for brumunddølene var dette ikke.

Ute på banen var det tidvis svært høy temperatur. Stovner har nok en klar målsetting om å holde plassen, mens Brumunddal nok er like klare på at de vil være med og kjempe i toppen av divisjonen. I så måte hadde begge underprestert noe i sesongstarten, så det var veldig viktig å vinne i dag. I tillegg til dette stekte sola godt, så jeg mistenkte at dette kunne bli snakk om hvem som klarte å holde hodene kaldest. Hjemmelaget kom til noen OK muligheter, men det var gjestene fra Sveum som virket å være et knepp kvassere. Det føltes derfor ikke ufortjent da 0-1 kom like før halvtimen var spilt.

Det fortsatte å hagle med tøffe dueller utover i omgangen, og det hele kulminerte da en hodeduell medførte at begge de involverte ble liggende nede en stund. Noen dyttet litt på hverandre, og plutselig hadde vi en voldsom knuffing med de fleste på begge lag involverte. Dommer klarte etterhvert å få roet ned ting, og det ebbet ut med kun et gult kort i hver retning.

Pausen kom og gikk, og også Stig-AndréJakub og Joakim hadde dukket opp mens jeg sirkulerte rundt banen for å fotografere i første omgang, og da lagene entret banen for andre omgang ble det på nytt sluppet ut litt røyk fra bortefeltet.

Utover i andre omgang begynte det å bre seg mer og mer frustrasjon med dommeren blant hjemmelagets spillere, og etter hvert fikk også Stovners trener tenning og ga høyt og tydelig utløp for sine meninger. Var frustrasjonen stor fra før ble den ikke akkurat mindre da Brumunddal drøyt tjue minutter inn i omgangen fikk gå opp i 0-2. Bortefansen på sin side feiret med enda mer røyk, samt litt banestorming.


Hjemmelaget fortsatte å prøve, men det ville seg ikke i dag heller, og kampen endte 0-2. Vi fikk deretter feiring med enda mer røyk, vekselsang med supportere og spillere, og generelle gledesscener.


Jeg fikk klar beskjed fra bortefeltet om at jeg bare hadde med å ta turen til Nybygda for å se dem igjen, denne gangen på sin egen hjemmebane, i løpet av høsten. Helt avslutningsvis så det ut til å bli litt munnhuggeri og dårlig stemning mellom Stovners kaptein og et par av bortefansen. Det utartet heldigvis ikke, og jeg kunne til slutt dra hjem for å grille noen skiver håbrann!

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar