lørdag 14. august 2021

Elverum - Raufoss 2 (2-1)

Etter å ha forlatt dagens første kamp suste jeg nordover langs E6 før jeg svingte av på Kolomoen, og etterhvert kom jeg til Elverum. Google Maps ledet meg smertefritt fram til stadionområdet, og jeg parkerte ved ungdomsskola og spaserte ned til stadion. Her fikk jeg se et flott lite anlegg med en overbygd tribune på den ene langsiden, noe som gledet meg stort ettersom det var noen skumle skyer i sør. Dagens kamp var mellom Elverums a-lag og Raufoss' andrelag, i tredjedivisjon.

Etter å ha kjøpt billett og registrert meg for smittesporing innså jeg at i dag ble det nok å se mesteparten av kampen sittende på tribuneplass, noe som egentlig var like greit, regnfaren tatt i betraktning. Jeg sjekket inn i Futbology-appen, og fikk til min store overraskelse badge for komplett 3. divisjon avdeling 1.

Ute på banen tok det bare tjue sekunder før første sjanse kom, da en ball strøk tverrliggeren over Raufoss-keeperen og forsvant bak mål. De hvitkledde fortsatte å være det førende laget, men det tok over et kvarter før vi fikk det første målet, og da var det en lobb nesten fra midtbanen som seilte over keeper og i mål til 1-0.

Om det var hjemme- eller bortesupportere som sto bak vet jeg ikke, men jeg oppdaget plutselig at noen hadde dekorert tribunen på motsatt side med flagget til Sierra Leone, så jeg antar en av spillerne var derfra. Omtrent samtidig som jeg merket dette merket jeg også at det faktisk var syngende hjemmesupportere tilstede. Dessverre sto de i motsatt ende av hovedtribunen fra meg, så jeg slet litt med å høre hva de sang.

Etter den store hjemmedominansen i starten av kampen hadde gjestene kommet noe mer med etter hvert, men drøyt fem minutter før pause var det igjen hjemmelaget som kunne juble, da ballen endte i mål etter et frispark. Denne gangen fikk jubelen dog en brå slutt, da det viste seg at assistentdommeren hadde flagget i været.

Noen minutter senere fikk så en av de helgule fri sikt til krysset, og sendte avgårde et missil i den retningen som ingen kunne stoppe. 1-1, noe som også ble pauseresultatet.

Jeg benyttet pausen til å inspisere pølsebua, før jeg igjen inntok tribunen og fikk se hjemmesupporterne flagge sine helter tilbake på banen etter et kvarters hvile. Igjen kom det raskt en stor sjanse, da det etter tre minutters spill ble blåst straffespark. Tross litt ventetid pga skade på Elverums kaptein i situasjonen som ga straffe ble den ekspedert i mål, og det sto 2-1.

Hadde Elverum vært det førende laget i første omgang, så var dominansen total de første 30 minuttene av andre omgang. Østerdølene gjorde omtrent som de ville, mens totningene løp etter. Raufoss-keeperen var meget god og sørget ved flere anledninger for at det ikke ble scoret flere mål, og da kampen begynte å dra seg mot slutten så jeg for meg at hjemmelaget ville bli hardt straffet for ineffektiviteten sin. Gultrøyene mobiliserte voldsomt de siste minuttene og inn i overtiden, men heller ikke de lyktes i å få flere mål, og kampen endte dermed 2-1, til stor glede for flesteparten av de frammøtte.

2 kommentarer: