torsdag 12. august 2021

Gresvik - Torp 2-1

Jeg hadde egentlig planlagt en fotballfri onsdag, men plutselig oppdaget jeg på Twitter at det ble snakket om en treningskamp jeg ikke visste om. Jeg sjekket og dobbeltsjekket at det faktisk var 11 vs 11 og 2x45 og voksne spillere før jeg kasta i meg en hastig sammenrasket middag og hoppet i bilen på vei sørover. Etter halvanna times kjøring ankom jeg Trondalen i utkanten av Fredrikstad, hvor Gresvik og Torp var de to lagene som skulle møtes på kunstgressbanen.

Da jeg parkerte så jeg at det var en gjeng aldersbestemte spillere som drev og trente på kunstgresset, mens oppvarmingen til lagene som skulle i aksjon foregikk på gresset. Etter en kort prat med kveldens dommer fikk jeg bekreftet at kampen skulle gå på kunstig underlag, så da klokka nærmet seg halv åtte ble det foretatt et kjapt sceneskift hvor de som trente gikk over til gresset mens de som varmet opp gikk over til plasten, men før avspark måtte det ene målet byttes ut da tverrliggeren var blitt truffet av noe hardt og gjorde målet noen cm for lite.

Før avspark haltet også en skadet Gresvik-spiller bort til motsatt langside fra innbytterbenkene for å ta rollen som linjevakt, noe han var svært lite fornøyd med. Han prøvde desperat å få noen andre til å overta, og tilbød betaling i form av en boks snus, uten at noen lot til å bite på. Ute på banen var det lenge ganske jevnspilt. Begge lag kom til noen halvsjanser, uten at det egentlig ble veldig farlig.

Etter hvert lot dog hjemmelaget til å feste et lite grep over banespillet uten at de fikk uttelling verken i form av store sjanser eller scoringer. Gjestene fra andre sida av Glomma hadde på sin side kanskje ikke ballen like mye som vertskapet, men de kom til gjengjeld til flere store sjanser, deriblant et par hvor Gresviks keeper virkelig måtte levere gode redninger for å unngå baklengsmål.

Akkurat i det jeg stoppa stoppeklokka mi på 45 spilte minutter var Torp i ferd med å skape enda en sjanse, men en forsvarer la armene på skuldrene til spilleren som hadde ballen og dro han ned, og dommeren blåste dermed i fløyta og pekte på straffemerket. Straffen ble ekspedert i nettet, og lagene gikk til pause med 0-1 i boka.

Jeg brukte pausen stort sett til å irritere meg over at det sto ute et «Åpen kiosk»-skilt som hadde gitt meg falske forhåpninger, for kiosken var definitivt ikke åpen. Hyggeligere var det dog å hilse på @kunstgress fra twitter, som kunne skryte av at han for første gang i historien hadde med seg stol på kamp. 

Etter pause var første omgangs utskremte linjevakt ingensteds å se, så dommeren overtalte en tilfeldig tilskuer til å ta flagget i stedet. Gresvik fortsatte ute på banen å være det førende laget, og etter tjue minutters spill ga dette uttelling. Torp-keeperen som så langt ikke hadde hatt veldig mye å gjøre gjorde en feilvurdering og løp ut for å møte ballen. Han nådde ikke fram i tide, og kunne ikke gjøre annet enn å se en av de blåkledde vippe ballen over ham og i mål til 1-1.

Hjemmelaget kjente nå virkelig smaken av blod, og bare drøyt to minutter senere kom de valsende opp på sin venstre side i høy hastighet, før det ble avlevert et perfekt innlegg som ble plassert i mål. Kampen var snudd til 2-1!
Innlegget slås…

…tas imot og plasseres…

…i mål
Gresvik klarte så nok en gang å få ballen i nettet, men denne gang ble det korrekt annullert for offside, men Torp virket virkelig rystet nå. De klarte likevel å kjempe seg tilbake inn i kampen, og etter at den verste hjemmestormen hadde blåst over vartet faktisk den fram til målene kom relativt arbeidsledige keeperen opp med et par skikkelige kremredninger.

Da vi gikk inn i tilleggstiden presset Torp voldsomt på for en utligning, og på et langt frispark kom de også virkelig nær. Ballen endte i nettet, men dommer blåste frispark for det jeg tror må ha vært angrep på keeper.

Det kom dermed ingen fler mål, så hjemmelaget kunne juble for seier da det ble blåst for siste gang. Selv hoppet jeg i bilen, og etter noen km bak en russebuss fra Mysen var jeg tilbake på E6 i retning Oslo.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar