onsdag 31. mai 2023

Fjell - Haugfoss/Modum 2 (2-7)

Etter helgas vestlandstur var jeg egentlig litt i tvil om jeg kom til å gidde å se fotball nå når hverdagen var tilbake, men etter å ha spist en deilig fiskemiddag innså jeg at det nok ble en tur ut i kveldssola i dag også. Jeg hadde opprinnelig vurdert en tur til Biri, men etter å ha sett at banen på Fjell i Drammen som jeg valgte bort i fjor høst var åsted for en kamp i kveld satte jeg kursen østover, og kom fram akkurat i tide for femtedivisjonskampen mellom Fjell og Haugfoss/Modum 2.


Da jeg sjekket inn i Futbology-appen så jeg at det også var en tysker innsjekket, men jeg var ganske sikker på at det ikke var noen av de få jeg akkurat nå så sitte rundt banen, men inn mot avspark dukket det opp fler og fler folk, lenge uten at jeg mistenkte noen av dem for å være dagens tysker.

Da lagene gjorde seg klare for avspark fikk han som sto nærmest tribuna, på Haugfoss' høyrekant beskjed fra noen gutter som satt der at dersom han ikke scora hattrick, så skyldte han dem hundre kroner. Han bare flirte tilbake, og jeg lurte på hvor mange mål jeg skulle få se i kveld.

Om det var samme mann som etter 121 sekunders spill scorte vet jeg ikke, men faktum var iallfall at de grønnkledde fra Blaafarveværkets nabolag hadde tatt ledelsen svært tidlig. De fortsatte å føre an innledningsvis, før hjemmelaget kjempet seg mer inn i kampen, og etter tretten minutter var det rødtrøyenes tur til å juble da et virkelig kremangrep endte etter planen og det sto 1-1.


Etter noenogtjue minutters spill fikk vi rundt førti frammøtte se lagene gå til sidelinja for å ta en kjapp drikkepause, og da de kom tilbake hadde visst Fjells forsvarsspillere lagt igjen alle ferdigheter der ute, og plutselig sto det 1-2.

Hjemmelaget ga ikke opp, men fortsatte å produsere sjanser, etter hvert ganske store sjanser. Dessverre for dem ville ballen virkelig ikke i mål, og da blir det veldig vanskelig å vinne fotballkamper. Lettere ble det heller ikke da forsvaret nok en gang gikk på en veritabel kollaps, som ga 1-3 etter 35 minutters spill.

1-4 kom så et drøyt minutt før pause, og omtrent nå begynte ting å skje! Fjell er jo en bydel i Drammen hvor det bor mange med bakgrunn fra andre land, og jeg hadde alt observert en tyrkisk lira-seddel som lå henslengt bak det ene målet. I nettopp Tyrkia ble det akkurat i kveld spilt siste serierunde, og da det ble klart at Galatasaray hadde vunnet tok det helt av i nabolaget. Lange kolonner med tutende biler, ATV-er, motorsykler og gud vet hva som spilte høy musikk mens folk holdt flagg ut vinduer og takluker kjørte ustanselig rundt i nabolaget resten av kampen.

For øvrig brukte jeg pausen på endelig å finne ut hvem tyskeren som hadde sjekka inn var. Det var et tysk par på plass, og jeg mistenker at Futbology-brukeren faktisk var den kvinnelige delen av paret. Med hver sin Pilsner Urquell på tribuna snakka de iallfall sammen på tysk, så inntil det motsatte er bevist går jeg ut fra at det var dem det var snakk om.

Ute på kunstgresset kom Fjell ganske godt i gang etter hvilen, og det føltes nok derfor ekstra bittert når den gode perioden etter vel sju minutters spill endte med at Haugfoss økte til 1-5. Ikke lenge etter trodde grønntrøyene at de hadde økt til 1-6, men det var ikke assistentdommeren enig i.


Like før timen var spilt kom så 1-6 etter en kontring, før en Haugfoss-spiller i et forsøk på å øke ledelsen ytterligere fikk et spark i hodet som medførte et stopp i spillet. Han kom seg etterhvert på beina igjen, og kampen kunne fortsette. I det 86. minutt kom så 1-7, før Fjell i det 90. minutt endelig fikk en scoring igjen. Dommeren la ikke til noe tid tross flere solide stopp i spillet, men ingen protesterte på dette, og dermed endte kampen 2-7.

Jeg havnet i en kolonne bak feirende tyrkere, men kom meg etterhvert ut på E18 igjen, og kunne returnere til hovedstaden med nok en ny bane besøkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar