søndag 28. mai 2023

Mann - Fana 3 (3-2)

Etter å ha sjekket inn på hotellet etter dagens første kamp satte jeg på ny kursen ut i Bergens-regnet med Møhlenpris som mål. Etter å ha lett litt etter en gateparkering jeg var sikker på at ikke var ren beboerparkering ga jeg opp, og svingte inn foran VilVite-senteret ca 120 meter unna fotballbanen, og trasket gjennom regnet mot åstedet for sjettedivisjonskampen mellom SK Mann og Fana ILs tredjelag.


Da jeg kom fram fikk jeg akkurat se Sædalen utligne til 1-1 i en fjerdedivisjonskamp mot Djerv. (Sistnevnte var hjemmelag, og vant etter en ganske spennende avslutning på kampen 2-1 med et vinnermål som kom ved at et hjørnespark ble skrudd direkte i mål.) Da denne kampen var over ble tribuna (med tak over, takk og lov!) raskt tømt, og det var klart for kampen jeg hadde kommet dit for å se.
Foruten meg var vi omlag femten stykker som ble igjen for å se sjettedivisjonsfotball, og det vi fikk se var et Haugaland-tungt hjemmelag som kom klart best i gang ute på kunstgresset som en gang i tiden var så mye omtalt pga verdens merkeligste hjørne.

Hadde det regnet mye da jeg så damekamp tidligere i dag, så regnet det definitivt ikke noe mindre nå. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at det bøttet ned, men det stoppet ikke SK Mann (Som for å sikre at ingen skal trekke maskuliniteten deres i tvil har -symbolet som klubblogo) fra å presse voldsomt på, og da de i det 22. minutt endelig lyktes med å få stanget et frispark i mål til 1-0 føltes det absolutt fortjent.


I det kraftige regnet begynte hjemmelagets hvite trøyer så smått å ligne litt på en «wet T-shirt competition» fra en amerikansk collegefilm fra åttitallet, men dette hindret ikke vertskapet fra å på overtid før pause gjenta det de hadde gjort halvveis inn i omgangen. Igjen ble det slått et frispark fra ganske langt hold, og igjen ble det satt i mål med hodet, så det sto 2-0 da lagene kunne rømme under tak, samtidig som regnet bestemte seg for at nå som ingen var under åpen himmel var det ikke nødvendlig at det kom ned noe vann lenger.


I pausen la jeg merke til at noen av de rødhvitstripete forlot anlegget, samtidig som minst en ny spiller ankom. Et lynskifte ble foretatt ved innbytterbenken, før avsparket ble nesten et minutt forsinket fordi leggbeskytterne hans måtte teipes på plass før dommeren (som også i denne kampen var nordnorsk) fikk blåst i gang de neste 45.

Fana 3 virket nå litt mer oppgira enn de hadde vært i første omgang, så skuffelsen var nok veldig stor da de knapt ti minutter etter hvilen igjen måtte hente ballen ut av målet. 3-0, og veien til poeng for gjestene virket akkurat nå veldig veldig lang.

Likevel, rett før timen var spilt ble et nytt håp tent hos fanabuene, da et hjørnespark som en fuktig mobilskjerm og litt følelsesløse fingre gjorde at ikke ble filmet gikk inn, og det sto 3-1. Fana fortsatte å prøve å skape ny spenning, og noen ganske så enorme sjanser ble kastet bort, før det etter vel 80 minutter oppsto full forvirring da dommeren etter å ha delt ut et gult kort til en Mann-spiller plutselig kalte til seg flere av de hvitkledde og begynte å diskutere noe med dem mens han så på noe i notisboka si. Uten at jeg kan si det sikkert er min beste teori på hva som skjedde at det hadde blitt noe kluss med registrering av hvem som hadde fått gult kort tidligere så han måtte prøve å få dette rettet opp så ingen ble utvist ved en feil, og når så dette var løst ble så frisparket som hadde frembragt kortet satt i mål til 3-2, igjen uten at jeg fikk filmet det.

Fana hadde nå fått blod på tann, men igjen ble det alt for lite effektivt. Noen av sjansene til å få en utligning var helt enorme, men da dommeren etter noen minutters overtid stoppet kampen sto det fortsatt 3-2, og glade spillere for og fans av SK Mann kunne juble for en seier som for alvor tok dem med opp i opprykksstriden.


Jeg dro tilbake på hotellet og skaffet meg en solid middag mens jeg så Luton vinne fotballuniversets aller mest verdifulle enkeltkamp og sikre seg plass i den engelske Premier League for 2023/24-sesongen  og dermed være garantert omtrent 2 milliarder norske kroner i inntekter! Her kan man snakke om kontraster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar