mandag 29. mai 2023

Baune 2 - Djerv 2 (1-3)

Søndag i pinsen, og jeg våknet, dro fra gardinene og lurte på hvor i alle dager hotellet mitt hadde blitt flytta i løpet av natta. Da jeg la meg var det et erkebergensk bergensvær, men nå var det blå himmel og sol! Det kom snart en regnbyge og gjorde det klart at jeg fortsatt var i byen mellom de syv fjell, men været var langt lettere enn det hadde vært da jeg så kamp på Møhlenpris i gårkveld. Jeg kom meg etterhvert ut, og satte kursen mot Landås, nærmere bestemt Lægdebanen der SK Baune holder til, og hvor i dag altså klubbens andrelag skulle ta imot andrelaget til SK Djerv til sjettedivisjonskamp.


Anlegget viste seg å være ganske nyrenovert, og med et flott garderobebygg på ene siden, hvor det også var såpass med takoverheng at om det skulle komme noe regn hadde man et sted å gjemme seg. Det var også en liten utildekket ståtribune i betong som så ut til å være noe eldre, samt en laaaaaaaang benk langs hele motsatt langside.

Da kampen ble blåst i gang var de fleste av oss knapt tjue tilstedeværende pakket sammen under taket, for tross at været var relativt bra, kom det fortsatt en og annen regnbyge forbi. Lenge var regnet egentlig det eneste nevneverdige ute på kunstgresset, fram til gjestene etterhvert kom til noen ganske store sjanser.


Den største sjansen før pause var det likevel vertskapet som kom til, og etter å ha kvittet seg med gjestenes målmann så veien mot ledelse svært kort ut. Ballen ble likevel i siste liten reddet på strek av en Djerv-forsvarer (for ikke å si en djerv forsvarer), og dermed sto det fortsatt 0-0 da dommeren etterhvert sendte lagene i garderoben for en peptalk.

Baune 2 kom også til den første store sjansen etter pause, men etter å ikke ha scoret fikk han som hadde stormet fram og fått avsluttet en krampe som måtte tøyes før han var kampklar igjen. Spillet bølget nå fram og tilbake, men etter sekstitre og et halvt minutts spill kunne endelig noen juble for scoring, og det var de blåkledde gjestene som hadde tatt ledelsen 0-1 på frispark.


Ikke uventet ble de etter dette mer opptatt av å forsvare ledelsen enn å prøve å øke den, og dette er noe som ofte straffer seg. Så også denne gangen, og i det 83. minutt var det hjemmelagets karer som kunne juble for å ha hamret et frispark i mål til 1-1.


Overtiden startet, og jeg begynte å mistenke at dette kanskje skulle ende uavgjort, men den gang ei! Like før det var spilt to minutter etter at klokka hadde passert 90 sendte en av Djerv-spillerne avgårde et frispark fra like ved midtbanemerket. Om det faktisk var dette han prøvde på, eller om det var tenkt som et innlegg, det vet jeg ikke, men det som faktisk skjedde var at ballen seilte i en bue over alle, og så ut til å bli en enkel sak for keeper å plukke opp. Så feil kan man ta! Da ballen nådde keeper passerte den mer eller mindre rett gjennom hendene hans, og inn i mål til 1-2! Stor jubel hos de blåkledde, og ditto fortvilelse hos vertskapet!


Vertskapet satte nå selvsagt alt inn på å prøve å utligne i den korte tiden som gjensto, og da gikk det som det så ofte gjør i sånne situasjoner: Det ble scoring i motsatt ende av banen, og 1-3 langt inn i overtiden.


Kampen endte 1-3, og mens spillerne takket hverandre for kampen satte jeg kursen sørover mot nok en kamp for dagen.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar