søndag 21. mai 2023

AB 2 - KÍ 3 (5-0)

På grunn av gateløpet Kvinnurenning ble taxien jeg bestilte etter dagens første kamp veldig forsinket for å hente meg utenfor stadion, men da den endelig kom gikk turen opp til stadionet Inni í Vika som en lek. Jeg stormet inn på tribuna et par minutter over halv, og lot meg fortelle at det fortsatt sto 0-0 i 2. deild-kampen mellom andrelaget til Argja Bóltfelag og tredjelaget til Klaksvíkar Ítróttarfelag, og at kampen hadde startet ganske presis halv.


Jeg lurte meg ned på tribuna og fisket noen fler ullplagg ut av sekken, og skiftet også til noen tørre og tykkere ullsokker enn de jeg hadde startet dagen med. Været var nå noe av det verste jeg hadde opplevd i løpet av dagene mine her ute i havet, og jeg konkluderte raskt med at her skulle jeg definitivt holde meg under tak. Tribuna var nemlig tross at den begynte å bære preg av tretten år med konstant regn stort sett tørr og fin på de øverste radene.

Spillet ute på kunstgresset ble ikke uventet noe preget av den sterke vinden. Begge lag dro noen flotte kontringer opp av hatten, og spesielt imponerende var hjemmelagets gode løp mot vinden. Etter ca 24 minutter kom en kontring i spesielt sterk motvind som jeg flere ganger underveis var overbevist om at kom til å stoppe opp, men han som hadde ballen klarte å fullføre løpet, og få sendt ballen i nettet til 1-0.


Ti minutter senere fikk så vertskapet et hjørnespark som ble ekspedert i mål, og med 2-0 begynte jeg å mistenke at spenningen i dette oppgjøret kunne være over nesten før det hadde startet.


Vinden var ikke bare en faktor når det gjaldt hvordan den påvirket spillerne, ballen i seg selv var selvsagt enda mer utsatt for vind, noe gjestenes målmann oppdaget «the hard way» vel fem minutter før pause. Et litt ubestemt innlegg fra kanten så ut til å gå langt over mål, men plutselig presset ballen den ned, og keeper innså litt for sent at dette kunne gå galt. Han klarte såvidt å hindre ballen fra å gå rett i mål, men fikk bare dyttet den videre til en motstander som enkelt la den i nettet til 3-0.

Da det ble pause stormet alle spillerne og dommerne i garderobene for å varme seg litt, mens vi som var å tribuna var overlatt til oss selv. Jeg stilte jo som vanlig på denne årstida i shorts, noe som jeg kjente var litt vel heftig akkurat i dag. Noen andre stilte i varmekjeldress, og disse forsvant faktisk i bilen for å varme seg litt og å kjøre og kjøpe kaffe i pausen.


Inn i andreomgangen ble været betraktelig verre. Det regnet mer, det blåste mer, og alt føltes helt forferdelig. Jeg så med fascinasjon på hvordan knærne til AD1 ble rødere og rødere, så det var ikke bare mine eksponerte hudpartier som hadde det tøft.

Jeg innså at fra tribuna her var det nok en fantastisk utsikt på godværsdager, men akkurat nå hadde jeg mer enn nok med å få sett det som skjedde på banen. Hjemmelaget hadde noen store muligheter til å øke ledelsen ytterligere, mens gjestene faktisk også yppet seg litt nå og da, tross at det var liten tvil om at de slet med å matche fysikken til hovedstadsbeboerne.

Som så ofte skjer, så endte etter en time en svært god Klaksvik-periode med scoring … til motstanderne. Med 4-0 var det liten tvil om at det hele var avgjort, men kampen måtte likevel spilles ferdig (Selv om jeg mistenker at mange av de involverte mer enn gjerne hadde dratt hjem der og da). 


I det 80. minutt kom også 5-0, og herfra og inn ble kampen i enda større grad enn den alt var et rent pliktløp. Da vi passerte 90 spilte minutter viste dommeren oss alle nåde og blåste av uten noe tillegg i tiden, og jeg tror sjelden jeg har sett noen løpe så raskt som det AD2 gjorde for å komme seg innomhus.

Jeg var nå litt i stuss om hva jeg skulle gjøre videre. Jeg innså at jeg trengte mer klær, og skjønte at om jeg raskt kom meg «hjem» skulle jeg fint kunne ta buss videre kamp nummer tre for dagen. Problemet var bare at ingen av de to taxi-appene jeg hadde installert ville sende meg noen drosje, men heldigvis forbarmet en fyr med AB-logo på jakka seg over meg og ga meg skyss så jeg både fikk på meg klær og kom meg videre tilbake til Gundadalur.

Flere bilder fra kampen (men altså bare fra tribuneplass denne gangen) kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar