lørdag 20. mai 2023

EB/Streymur 2 - Víkingur 2 (0-2)


Fredag var det nivå 2 i den færøyske seniorfotballen som sto for tur, og etter litt sightseeing i nordøst hoppet jeg til slutt av bussen i Streymnes, ganske in the middle of nowhere omtrent halvveis langs den gamle veien mellom Klaksvik og Torshavn. Etter en liten spasertur i et relativt røft vær kom jeg så fram til leikvøllin við Margáir, hvor det var klart for 1. deild-kamp mellom andrelagene til EB/Streymur og Vikingur Gøta.


Som TIL-supporter går det jo litt kaldt nedover ryggen på meg når jeg hører om Vikingur, og etter en kjapp kikk på tabellen ble det raskt klart for meg at noen revansj for det forsmedelige tapet i 2014 ville jeg neppe få i dette oppgjøret, som var topp mot bunn i divisjonen. Til å ligge «in the middle of nowhere» var stadionet her på Streymnes helt tipp topp, og i det fæle været vi hadde var jeg veldig glad her var tak og diverse fasiliteter. Jeg snek meg inn på et treningsrom og fikk på meg noen ekstra lag med ull, og så var det klart for kamp etter at jeg hadde sjekket inn i Futbology-appen og fått badge for mitt 15. land.

Akkompagnert av et hav av småspove som kaklet oppe i lia bak ballen ble det slik jeg hadde trodd gjestene som tok føringen ute på kunstgressmatta. De lyseblå kom til sjanse på sjanse på sjanse, men enten ble avslutningene litt for upresise, eller så avverget den gode keeperen til hjemmelaget scoring. Tross tøffe taklinger og harde tak sto det derfor fortsatt 0-0 da lagene gikk til pause.

Etter hvilen ble det oppdaget en skade i nettet på det ene målet, men etter en kjapp nødreparasjon var kampen i gang igjen. Vi drøyt tretti som hadde tatt plass på tribuna fikk sammen med et ukjent antall personer fordelt på ni parkerte biler på motsatt side se kampbildet fortsette i samme tralt som i første omgang. Likevel tok det over tjue minutter før vi fikk scoring, og som jeg hadde antatt var det Vikingur-spillerne som kunne juble, samtidig som det ble tydelig at en god del av de frammøtte hadde tatt turen vestover fra Gøta for å følge sine karer på kamp.


Gjennom innbytterbuenes panoramavinduer fikk reservene og trenerne så se bortelaget øke til 0-2 i det 78. minutt, før alt gikk fra vondt til verre for EB/S-laget da en av spillerne helt på tampen av ordinær tid pådro seg et rødt kort og måtte forlate banen.

Det ble ikke fler scoringer, så da dommeren blåste av kampen sto det fortsatt 0-2, og glade Gøta-boere kunne sette kursen hjemover, mens jeg trasket ned til busstoppet igjen for å vente på bussen tilbake til Tórshavn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar