torsdag 4. august 2022

Gunnarskog/Bortan - IFK Sunne U 5-1

Ettersom TIL endelig skulle få spilt den utsatte kampen mot KBK på en dag som gjorde det umulig for meg å være der satte jeg istedet kursen østover igjen. Etter et par timers kjøring kom jeg til den lille bygda Gunnarskog, hvor det ikke bare fantes pizzeria, men også fotballag. Riktignok har fotballaget a-lag i samarbeid med Bortan et stykke lenger nord, men likevel imponerende å opprettholde lag i så grisgrendte strøk! Som sagt kom jeg til Gunnarskog, jeg fant fram til Gunnevi som stadion heter, og gjorde meg klar for å se division 6-oppgjøret mellom Gunnarskog/Bortan og IFK Sunne U.

Det som møtte meg ved ankomst var en av disse fantastisk fine portalene over inngangen som så mange svenske klubber har på banen sin, og bak den et flott anlegg med overbygd dansegulv, stort klubbhus med garderober, en liten tribune, og en flott gressbane.

Det kom inn mot kampstart sigende en hel del publikum, så etter å ha fotografert myntkastet overlot jeg benken jeg hadde funnet meg til noen andre, og trakk mot enden av banen hvor hjemmelaget skulle angripe, da jeg mistenkte at det kom til å bli mest trøkk her. Dette viste seg å være et smart trekk, og etter vel 12 minutters spill endte ballen etter et frispark og store mengder om og men etterhvert i mål. 1-0!

I det 22. minutt kom så også 2-0, nok en gang etter en dødball, denne gang et hjørnespark.

3-0 kom bare minuttet senere, og jeg mistenkte at kampen nok nå var avgjort. De unge Sunne-spillerne hadde nok ikke resignert, men jeg slet med å se for meg at de skulle klare å komme tilbake. Flesteparten av de godt over 100 tilskuerne (Meget sterke tall på nivå 8 midt i skauen) lot til å storkose seg, og stemninga ble enda bedre da 4-0 kom i det 42. minutt.
     

Med 4-0 til pause var det tid for å forsere køen mot kiosken, hvor jeg skaffet meg et fremragende lite kveldsmåltid. Ikke bare var pølsene unormalt gode, men det kakestykket jeg også kjøpte meg var simpelthen helt fantastisk!

Jeg rakk såvidt å trøkke i meg kaka før andre omgang ble blåst i gang, og nå var det gjestene som kom kjappest ut fra startblokka. Mål ble det riktignok ikke av langspurten de blåhvite IFK-erne hadde satt i gang, men hjemmelaget måtte virkelig jobbe for å ri av stormen.

Etter hvert jobbet de helblå seg inn i kampen igjen, og ikke lenge etter at de først hadde misbrukt en helt eventyrlig sjanse kom 5-0 med 67:10 på min stoppeklokke.

Gjestene var nok i praksis beseiret, men så lenge det er liv er det håp. Rett før det gjensto et kvarter av ordinær tid fikk de gjennomført et flott angrep, rundet Gunnarskogskeeperen og satt ballen i mål til 5-1. Skulle vi få en opphenting av de sjeldne?

Kort fortalt: Nei, vi fikk ingen opphenting. Gunnarskog/Bortan gjenvant kontrollen over kampen, og var nok nærmere 6-1 enn hva Sunne U var 5-2. Kampen endte dermed 5-1, og jeg kunne sette kursen tilbake til Norge, etter en lynkjapp pitstopp på Hypermat i Charlottenberg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar