lørdag 20. august 2022

Lier - Stoppen 3 (3-1)

Etter flere solide turer i det siste tok jeg fotballfri torsdag, før jeg på fredagskvelden bestemte meg for å velge det nærmeste alternativet blant de mange turene jeg kunne tatt. Etter en bedre middag satte jeg derfor kursen vestover, og svingte av på Liertoppen og kom til Tranby idrettspark hvor det var klart for sjuendedivisjonskamp mellom Lier og Stoppen 3.


Etter å ha hilst på dommeren som satt i bilen og slappet av litt før han skulle varme opp gikk jeg opp til banen, og vakte umiddelbart oppsikt med mine to kameraer. Flere av de involverte visste hvem jeg var og hva jeg drev med, men jeg fikk også fortelle noen av de involverte litt om hobbyen groundhopping, og at dette i dag ble min bane nr 534.

Etterhvert var oppvarminga ferdig, dommeren tok myntkast, og jeg tok plass sammen med det som viste seg å være omtrent halve staben hos Monday Productions, som hadde tatt ukas fredagspils her for å støtte tre av sine kolleger som spilte for bortelaget. I dette lokaloppgjøret mellom øst og vest i Lier var det hjemmelaget som også leder serien som så farligst ut, selv om spillet ute på banen framsto ganske jevnt. Scoringer måtte vi likevel vente på, og med regn som truet i bakgrunnen var jeg litt bekymret for om andre omgang skulle la seg gjennomføre tørrskodd da dommeren blåste til pause.

Jeg trodde opprinnelig ikke det var noen kiosk på stadion, men det viste seg å være, så jeg fikk sikret meg en vaffel, og i skarp konkurranse med en veps fikk jeg også tak i litt jordbærsyltetøy. Riktig så god vaffel (men til deg fra Sjåstad jeg snakket med: Dere har fortsatt årsbeste på vaffelfronten)!

Ryktene blant bortesupporterne tilsa at det med å la Lier skape mye, men prøve å ri av stormen var en bevisst strategi hos karene fra Stoppens tredjelag, men etter pausen feilet dette ganske raskt. Et frispark etter bare tre minutter snek seg forbi de rødkleddes forsvarere og ble stanget i mål av en Lier-spiller som smatt inn bak dem. 1-0!

Etter scoringen ble hjemmelagets dominans enda større, og for de nær seksti tilskuerne ble det ganske klart at skulle Stoppen få med seg noe måtte de både heve nivået, og i tillegg ha litt flaks. I det 75. minutt skjedde derimot det motsatte, og Lier fikk økt sin ledelse til 2-0. Etter dette var det nok ikke spørsmål om noe annet enn hvor stor seieren skulle bli.


Rødtrøyene innså nok også at dette var tapt, men ga likevel ikke opp å prøve å i det minste få med seg et trøstemål. I tillegg så de nok på dette som en slags treningsøkt nå, men da ballen aldri ble klarert etter et innkast, og det til slutt ble 3-0 ut av det ble veien fram enda tyngre.


Serieleder Lier senket nok skuldrene noen hakk nå, noe som slapp Stoppen 3 (Som i sosiale medier er kjent som Stoppen D, så de har tydeligvis en fortid enda lenger ned på rangstigen i klubben) litt mer inn i kampen på slutten. Etter en lang rekke hjørnespark traff det siste i rekka en av Liers spillere på låret rett før klokka passerte 90 minutter, og ballen spratt i mål. 3-1, og stor jubel blant bortefansen!


Dette ble omtrent det siste som skjedde i kampen før dommeren blåste av, og spillerne takket hverandre for kampen. Jeg slo av noen fler ord med Monday-gjengen før jeg satte kursen tilbake til hovedstaden, klar for nye eventyr i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar