torsdag 11. august 2022

Skoger 2 - Rundtom 2 (1-7)

Etter en fotballfri kveld for å spille inn podkast var jeg onsdag igjen på farten. Kursen ble satt vestover, og etter en liten time på veien var jeg kommet til Skoger på Drammens sørkant. Her hadde et knapt tosifret antall personer samlet seg for å se sjuendedivisjonskamp mellom andrelagene til Skoger og Rundtom.

Etter å ha hilst på dommeren og hjemmelagets back Sondre ble myntkast foretatt, lagene byttet side, og kampen sparket i gang. Innledningsvis var det ganske mange som virket å ikke være veldig gode venner med ballen, men etter fem minutter klarte endelig hjemmelaget å få såpass kontroll på lærkula at de fikk produsert en ganske bra sjanse.

Det skulle likevel være bortelaget som kom først i målprotokollen, da de kontret inn 0-1 etter drøyt ti minutters spill. Etter dette så blåtrøyene seg aldri tilbake, og kampen handlet egentlig ikke om stort annet enn hvor stor seieren skulle bli.

Tross at de grønnkledte nå hang litt i tauene tok det sin tid før det skjedde særlig mye mer å skrive hjem om, men like etter at halvtimen var passert kom 0-2, og bare to minutter senere kom også 0-3 etter litt veritabel tikitaka i feltet foran Skoger 2s keeper.

Like før pause var det endelig hjemmelagets tur å få ballen i mål, men det ble blåst for offside, og denne gangen mistenkte jeg at avgjørelsen var helt korrekt, noe den stakkars alene-dommeren umulig kunne få til hver gang.


Lagene tok dermed pause med 0-3 i boka, og i fravær av serveringstilbud gikk jeg i bilen og tok meg en slurk brus fra ei flaske jeg hadde vært forutseende nok til å kjøpe. I tillegg benyttet jeg anledningen til å bytte ut hatten som hadde beskyttet meg mot sol med myggspray som skulle beskytte meg mot andre ting nå etter at sola hadde forsvunnet bak tretoppene i nordvest.

Spillerne kom etterhvert tilbake på kunstgresset, og tross sin nokså solide ledelse ble bortelaget litt usjarmerende i sine forsøk på å få straffespark. Dommeren bet heldigvis ikke på, men kunne nok etter vertskapets smak nok gjerne delt ut noen gule kort.

Den tidligere nevnte tikitaka-scoringen som ga 0-3 var første innskudd på målkontoen fra Rundtoms nye spiller Moe som hadde fått sin debut da han kom inn som innbytter, men knapt tjue minutter inn i andre omgang ble han liggende nede, og etter at en lagkamerat kom til ham ble det ropt «strekk» og signalisert etter bytte. En kjedelig slutt på en ellers fin debutkveld!

Andre omgang var for så vidt jevnere enn den første hadde vært, men dette skyldtes nok til en viss grad at Rundtom 2 hadde tatt foten litt av gasspedalen. Om det var dette som gjorde at en noe agitert spiller på benken truet en lagkamerat med juling etter kampen fordi han ikke skjøt vet jeg ikke, og ei heller vet jeg om det var truslene som virket, slik at i det 71. minutt ble et frispark omsatt til scoring og 0-4.


Det bredte seg nå såpass med frustrasjon i hjemmelaget at jeg fryktet for at det var helt kjørt for dem, men da klokka mi viste 78:45 kom plutselig en scoring nesten ut av det blå, og det sto 1-4. Skulle vi få en legendarisk opphenting? Under to minutter etter at ballen igjen var satt i spill kom svaret. 1-5, og sjansene for noen opphenting var nå omtrent ikkeeksisterende.

Det skjedde nå veldig mye, og etter to nye minutters effektiv spilletid var det igjen tid for scoring. Denne gangen fikk gjestene et straffespark, som ut fra reaksjonene fra Skoger-spillerne må i beste fall ha vært tvilsomt. Straffesparket ble uansett omgjort til scoring, og det sto 1-6.


Fem minutter senere beveget vi oss med stormskritt mot full tid, men da et skudd mot mål gikk i armen på en Skoger-forsvarsspiller ble det på ny blåst straffe, og denne gangen var jeg helt enig med dommeren. Jeg mistenker at også hjemmelaget innså at dette var greit, for de protestene som kom denne gangen lot til å være mest bare formaliteter. (Man kan vel ikke ta imot en straffe helt uten å protestere?) Også denne gangen ble det mål, og 1-7.


Det ble spilt et lite minutt overtid, og så blåste dommeren av kampen. Det beste laget hadde nok vunnet, men om 1-7 egentlig gjenspeiler styrkeforholdet mellom lagene vet jeg ikke om jeg vil påstå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar