lørdag 13. august 2022

Grebbestad - Säffle 1-2

Nok en dag med hjemmekontor pga støy på det egentlige kontoret var tilbakelagt, og jeg satte kursen sørover ut av hovedstaden. Etter en liten pitstop i Sarpsborg for å skaffe litt næring (og hvor han som solgte meg en halvkilo kyllingvinger lurte på til hvilken fotballkamp turen gikk i kveld!) fortsatte jeg forbi Svinesund med Grebbestad som mål på GPS-en. Sist jeg så Grebbestad spilte de på nivå 3, og på en lånt kunstgressbane i kommunesenteret, men nå var det altså på gresset på Siljevi det var klart for division 2 (altså nivå 4)-kamp mellom Grebbestad og Säffle.


Siljevi viste seg fra sin aller beste side i det nydelige augustværet. Det var varmt, men akkurat så mye bevegelse i lufta at man ikke ble stekt (iallfall ikke med hatt på hodet), og det var en god del av de mange frammøtte som hadde tatt plass i gressbakken øst for banen i stedet for å sitte i skyggen på tribuna.


Etter at innmarsjen var gjennomført kastet dommeren mynt (Slantslinging har jeg nå lært meg at det heter på svensk) og kampen ble satt i gang. Det var hjemmelaget som kom best i gang, syntes jeg, men den første virkelig store sjansen sto de tilreisende fra Värmland for etter vel seks minutters spill. Så, like før det var spilt ti minutter kom kampens store kontrovers. En Grebbestad-spiller var i ferd med å trenge gjennom Säffle-forsvaret, men ble røska i armen så hele momentumet i angrepet forsvant. Dommeren blåste illsint i fløyta, og gikk rett i baklomma etter det røde kortet. De orangekledde var rasende, men dommeren sto på sitt, og dermed skulle resten av kampen spilles med elleve mot ti.

Han som ble utvist var forsvarsspiller, så det tok ikke lang tid før en av spillerne lenger fram på banen ble byttet ut til fordel for en ny mann i de bakre rekker. Må være frustrerende å bare få ti minutter på banen fordi en lagkamerat ble utvist!

Tross det tallmessige overtallet til vertskapet ble ikke kampen så enveiskjørt som man kanskje skulle tro. De hadde nok et lite overtak, men klarte aldri å virkelig overta kampen, så innimellom fikk også Säffle noen gode sjanser. Det ble likevel ikke noen scoringer før pause, tross noen helt enorme sjanser til de rødsvarte rett før dommeren blåste av.

Jeg lot meg i pausen fortelle at det var «drygt 300» tilskuere tilstede, noe som ser ganske riktig ut ut fra en kjapp hodetelling på bildene mine. Mens GIF gikk i garderoben valgte Säffles trener å samle spillerne utendørs mellom garderobebygget og publikumstoalettet for en liten prat. Selv forserte jeg noen bakker for å teste ut en av gratishaugene ved stadion, og fikk derfra etterhvert se kampen bli satt i gang igjen.

Grebbestad kom igjen godt i gang, men akkurat i det jeg igjen kom ned til banekanten var det Säffle som fikk kriget inn 0-1. Ledelse med en mann mindre, kunne dette holde helt inn fra det 53. minutt?

Etter dette tok Bohuslän-laget helt over, og produserte sjanse på sjanse på sjanse på sjanse. Scoringer ble det lenge derimot ikke. Vi måtte vente helt til det bare var et drøyt kvarter igjen av kampen før det ble utlignet, og jeg tør virkelig ikke å tenke på hvor høyt xG-tallet må ha vært før målet endelig kom.

De fleste forventet nå et stormløp mot de orangekleddes mål, men i stedet kom det ganske raskt et frispark andre veien som Grebbestad-keeperen så ut til å ha full kontroll på. Spoiler alert: Det hadde han ikke. 75:50 på klokka, 1-2 på scoringstavla, og uante mengder frustrasjon.

Frustrasjonen gikk raskt over i amperhet, og fram til en av de lokale spillerne pådro seg en skade som etter mye oppstyr medførte at han ble trillet ut på båre fikk vi en del kjefting og knuffing, og dommertrioen hadde mer enn nok å gjøre. Etter skaden roet gemyttene seg noe, men det var ennå fullt trøkk i spillet.

Pga en del drøying av tid det siste kvarteret, og skaden som oppsto, så ble det lagt til over fem minutter før kampen var over, og tross at Grebbestad hadde byttet inn en angrepsspiller som var kliss lik Zlatan fikk vi ikke flere scoringer. Kampen endte 1-2, og säfflingene (heter det det?) jublet som gale sammen med sine noe overraskende mange bortefans, mens jeg satte kursen mot Fjällbacka hvor jeg skulle tilbringe natten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar