mandag 29. august 2022

Jardar - Frisk Asker 1-4

Bjørnegård (Som var en av banene jeg besøkte med G19-lag under pandemien) er under rehabilitering, så jeg fikk plutselig et tips om at det er noen muligheter i høst til å få krysset ut Hauger kunstgress litt lenger øst i Bærum. Siden jeg ikke kunne være i Tromsø i kveld lot jeg eliteserie være eliteserie, og satte kursen vestover fra hovedstaden, og kom fram i god tid før avspark i åttendedivisjonskampen mellom Jardar og Frisk Asker.


Ut fra tabellsituasjonen var Frisk Asker store favoritter. Laget med de mange tidligere toppfotballspillerne i troppen stilte riktignok ikke med så veldig mange av disse på banen i dag, men tok likevel tidlig tak i kampen. Da det var spilt 5-6 minutter kom de på et flott angrep som ble avblåst for en meget tvilsom offsideavgjørelse.


Jardar kom etterhvert mer med i kampen, og lenge var det vanskelig å se at vi her så et topplag og et bunnlag med 25 poengs forskjell i tabellsituasjonen. Forskjellen ble for øvrig heller ikke noe enklere å se av at flomlysene ikke var slått på, og det ble dårligere og dårligere lys på kunstgressmatta. Drøyt fem minutter brøt det derfor ut spontan jubel blant deler av publikum da noen hadde funnet telefonnummeret til rett person for å få på lysene.

Om det var det at man nå så målene som gjorde utslaget vet jeg ikke, men vel et minutt senere kom Jardar stormende framover, og etter en fæl kollisjon mellom Frisk-keeperen og Jardars angrepsspiller trillet ballen i mål til 1-0! Keeper fikk et gult kort, og det hadde her utvilsomt blitt straffespark om ikke ballen hadde gått i mål.

Lagene tok dermed pause med 1-0 på blokka, noe gjestene neppe var spesielt fornøyde med. Det var ingen bevertning på stadion, annet enn at jeg fungerte som mat for ganske mange flyvende skapninger, men takket være litt medbragt myggspray klarte jeg å holde de største myggsvermene unna.

Etter pause tok det bare tre minutter før Frisk Asker i sine orange trøyer utlignet etter litt slurv i Jardar-forsvaret. Frisk kom ikke lenge etter til en ny stor mulighet som endte med ballen i mål, men denne gangen gjorde dagens dommer helt rett når han annullerte scoringen for offside.

Frisk hadde uansett nå strammet til grepet noe, og da de i det 66. minutt endelig satte inn 1-2 mistenkte jeg at det ville bli tøft for blåtrøyene å komme tilbake. Noe lettere ble det ikke 8 minutter senere da også 1-3 kom.

Jardar virket nå noe resignerte, men kjempet fortsatt på. Da 1-4 kom i det 83. minutt da et hjørnespark smalt i stolpen og inn var nok dette den endelige spikeren i kista.


Frisk Asker var faktisk etter dette nærmere å øke ledelsen enn hva Jardar var redusering, men da dommeren blåste av kampen sto det fortsatt 1-4, så askerbøringene kunne juble for nok en trepoenger på veien til sjuendedivisjon 2023, mens jeg selv jublet for August Mikkelsens vinnermål på overtid på Alfheim! (Jeg må for øvrig si at hvis det Jardar viste fram i dag (spesielt før pause) er representativt for hvordan de har spilt i år, så må nivået i 8. divisjon avdeling 1 være skyhøyt!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar