lørdag 6. august 2022

Urædd - Pors 0-3

Etter en rolig lørdag formiddag plukket jeg opp Skog og satte turen sørvestover. Denne gang var det et ekte byderby som skulle bivånes, og etter et par timer på motorveien ispedd et lite pitstop på en gårdsbutikk kom vi fram til Kjølnes i Porsgrunn. Her fant vi en idrettspark med flere baner ved siden av hverandre, og ute på kunstgressbanen som på to sider var omgitt av solide betongtribuner var lagene til Urædd og Pors i full oppvarming foran tredjedivisjonskampen de skulle spille.

Som alle vet lever derbyer sine egne liv, men det ble raskt klart at gjestene fra vestsiden av elva var favoritter basert på tabellposisjon, og at dette var et stempel de hadde tenkt å leve opp til. De hvitkledde kom med angrepsbølge på angrepsbølge, mens det stadig dalte ned paraglidere i bakgrunnen. Litt før det var spilt tjue minutter fikk vi så en scoring, og gjestene og deres ganske mange tilreisende tilskuere kunne juble for 0-1.

Ved ankomst hadde jeg stusset litt på at det ikke var billettsalg ved inngangen, samtidig som jeg så en i Pors-effekter som gikk rundt og delte ut det som så veldig ut som billetter til «sine» folk på tribuna. Da det nærmet seg pause ute på kunstgresset dukket det så opp to kampverter som ga en forklaring på dette. Det ble solgt billetter inne på tribuna under kampen i stedet for ved inngangen før kamp. Jeg er litt i tvil om hva jeg egentlig synes om denne måten å gjøre det på, men antar de har en grunn til å gjøre det slik.


Tross Pors' klare overtak i kampen, så virket det lenge som om vertskapet stort sett hadde kontroll bakover. Knappe fem minutter før pause glapp så kontrollen. Den gamle Odd-spilleren Stefan Mladenovic fikk gjøre som han ville ute på venstreflanken og avsluttet i mål til 0-2.

0-2 sto seg også til pause, og på vei til kiosken hilste jeg på Robert som hadde lagt inn et stopp på vei vestover for å se Skeid-kamp. Til stede var for øvrig også både hovedtrener og daglig leder i Skeid, så om det begynner å gå rykter om scouting kan ingen si noe på det. Det var som sagt til kiosken jeg var på vei, men da jeg hadde stått i kø i nesten ti minutter med null framdrift ga jeg opp og returnerte til tribuna. For dårlig, Urædd!

Da kampen tok til igjen valgte jeg å ta noen minutter på kortsidetribuna, og fikk herfra se hjemmelaget fortsette å kjempe med ryggen mot veggen. Solid plassert nederst på tabellen i sin tredjedivisjonsavdeling skulle de sortkledde nok gjerne tatt poeng fra sine opprykksjagende byrivaler, men det lot ikke til å være så enkelt, selv ikke med meritterte Olivier Occean på topp!

Jeg gjorde herfra også et forsøk på å telle antall publikummere. Etter å ha kommet til ca 200 konkluderte jeg at det måtte være et sted mellom to og tre hundre som var tilstede, og et anslag fra min side var at det definitivt ikke var noe flertall hjemmesupportere som hadde betalt seg inn. 20 minutter ut i omgangen fikk så gjestene frispark, og fra kanten av sekstenmeteren ble ballen hamret gjennom en noe rufsete mur og i mål til 0-3. Nå var det vel avgjort?

Hadde Urædd klart å score på en av de helt enorme sjansene de kom til ikke lenge etter målet kunne vi kanskje fått ny spenning ute på banen, men på utrolig vis endte ballen utenfor ved hver eneste anledning. Etter å ha slurvet litt bak hentet så Pors seg inn og kontrollerte fint inn seieren foran det speaker hevdet var over 400 tilskuere, et antall jeg tillater meg å så tvil rundt. Det fins derimot ingen tvil om at kampen endte 0-3, og at dermed var en solid andel av de fremmøtte svært fornøyde med å ha krysset elva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar