torsdag 18. april 2019

Kongahälla - Jonsered 8-0

Skjærtorsdag, så i likhet med halve østlandet satte jeg kursen over Svinesundbrua for å besøke svenskene. Etter en kjøretur som var ganske begivenhetsløs bortsett fra et par kjedekollisjoner med dertil hørende kødannelse kom jeg endelig fram til hotellet mitt i Göteborg. Etter litt avslapning der tok jeg turen tilbake over den historiske grensa til byen hvor Norges gamle grensefestning Bohus ligger, Kungälv.

Etter å ha lokalisert stadion gikk jeg og fant meg noe mat, og blingsa litt på tida, så da jeg kom tilbake til fotballbanen viste det seg at kampen alt var i gang. I løpet av de første fem minuttene hadde det blitt 1-0, og jeg begynte å frykte at jeg skulle ha mistet all action av betydning. Så feil kan man ta.

Etter drøye ti minutter kom 2-0, riktignok måtte dommer og AD konferere litt før målet ble godkjent, men det tok ikke mer enn fem minutter til før det også sto 3-0. Jeg kunne tørt konkludere med at forsvarsspillerne fra Jonsered ikke var like pålitelige som motorsagene fra samme by.

De fleste av de fremmøtte tilskuerne holdt en ganske lav profil, men en gruppe på 5-10 karer på hovedtribuna (Hvor det ikke var stort fler enn dem og meg) benyttet enhver anledning til å fortelle dommerne hvor skapet skulle stå. Da en av de lokale guttene ble brutalt klippet ned like foran dem fikk de virkelig vann på mølla, og kravene om rødt kort var både mange og knallharde. Kortet ble likevel ikke mer enn gult, og det var i de påfølgende duellene tydelig at synderen var fornøyd med det og ikke tenkte å gi dommeren påskudd til noe mer.

Akkurat da det begynte å se ut som om omgangen kom til å ende uten flere mål satte en av de rødkledde et langskudd i mål, og lagene kunne ta pause med 4-0 på tavla. I pausen ble lotteriet (hvor jeg hadde fem lodd) trukket, og en eldre herre (altså ikke meg) kunne fornøyd hente med seg en handlepose full av godsaker fra ICA-en over gata.

I pausen hadde visst han som sto i mål for Jonsered i første omgang fått nok, for de kom med en ny målvakt i andre omgang, uten at jeg vil laste han som sto før pausen for den tunge posisjonen laget var kommet i. Gjestene fikk ikke lenge etter hvilen et hjørnespark som jeg syntes var ganske betegnende for denne kampen for dem. De valgte å ta en lynkjapp kort variant, som var veldig nær å ende med scoring … i motsatt ende av banen…

5-0 kom med et smell etter 54 minutter, og passende nok kom 6-0 akkurat i det klokka bikka 60 minutter. Drøye ti minutter før full tid kom så både scoring nummer 7 og 8 etter det jeg vil betegne som svært tvilsomt forsvarsspill, og som Åsmund Gjære påpekte på twitter, dette ble virkelig en motorsagmassakre!

Hjemmelaget var langt nærmere en større seier enn gjestene var redusering, så det var en betuttet gjeng gulsvarte som gikk mot bortegarderoben da dommeren blåste av kampen uten å legge til noe tilleggstid.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar