lørdag 27. april 2019

Lechia Gdansk - Legia Warszawa 1-3

Etter de to breddekampene (Nivå 5 og nivå 6) tidligere på dagen slang jeg innom hotellet og fikk på meg litt mer klær, og tok trikken til Stadion Energa Gdansk. Her skulle byens stolthet Lechia ta imot hovedstadens Legia Warszawa til toppoppgjør i «Ekstraklasa», den polske toppdivisjonen.


Å komme seg inn gikk bare fint, og jeg slang i meg en Kiełbasa før jeg fant plassen min, som viste seg å ha en strålende utsikt til banen. For bare 45 zloty var dette virkelig et kupp!

Inn mot kampen var det litt kniving mellom supporterne, noe som virkelig var moro å se på. Det hele kulminerte med en svær overhead-greie fra de tilreisende, akkompagnert av masse pyro.

Etter fem minutters spill fikk vi en VAR-situasjon som endte med ingenting, til hjemmefansens store fortvilelse. Stor var derfor gleden da 1-0-målet endelig kom etter drøye ti minutter.

Inn mot pause hadde gjestene flest store sjanser, og jeg fryktet for at ledelsen neppe ville holde til poeng om det ikke kom flere scoringer for de grønnhvite.

Rett før pause kom det så enda mer pyro fra bortesupporterne, denne gangen ganske massivt, akkompagnert av masse flagging.
Da lagene kom på banen igjen etter pause fortsatte de for anledningen gråkledde å være farligst, og etter et kvarter kom utligningen. Ti minutter før full tid kom også 1-2, og da hjalp det ikke om hjemmefansen dro i gang både knallskudd og bluss.

På tampen fikk en Lechia-spiller rødt kort, og på overtid kom 1-3. Dermed ble alle tre poengene, og sannsynligvis også seriemesterskapet, med tilbake til hovedstaden.

Flere bilder (mest av tribunelivet) kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar