lørdag 27. april 2019

Czarni Pruszcz Gdański - Orlęta Reda 2-2

Etter å ha startet dagen på nivå 5 i polsk fotball tok jeg toget litt ut av byen for å se en kamp på nivå 6. I den lille byen Pruszcz Gdański skulle hjemmelaget i helgult ta imot et lag fra Reda, noe lenger nordvest i Pommern. Vel framme valgte jeg selvsagt feil vei til stadion, og måtte gå rundt hele banen da jeg kom fram.

Dette ga meg gode muligheter til å ta anlegget bedre i øyensyn, og det jeg fikk se var en sliten tribune som nok må ha hatt enorm kapasitet i sine velmaktsdager. På andre siden av det kraftige sikkerhetsgjerdet var det en finfin gressmatte, omkranset av noe jeg først tenkte var restene av en løpebane, men så så jeg at i den ene enden var det en rimelig kraftig høydeforskjell. Bane for noe motorsport kanskje?

Før avspark kom det noen voldsomme smell fra en liten park bak stadion, og jeg skjønte snart at det var noen som drev og fyrte av noe slags knallskuddaktige greier. Denne videoen gjenspeiler dessverre bare en promille av smellenes sanne kraft!

Vel, da kampen kom igang var vi kanskje 30 stk tilstede, og det tok like mange sekunder før dommeren blåste i fløyta. Straffespark! Gjestenes eksekutør gjorde ingen feil og de røde gikk opp i 0-1-ledelse.

Etter et drøyt kvarter gjorde så hjemmelagets keeper en kjempeblemme. Han ruste ut etter en ball, innså at dersom han skulle nå den først måtte han begå keeperhands, rygget tilbake, og fikk se ballen gå i mål bak seg. 0-2.

Tomålsledelsen holdt seg helt til pause, og det var nok et skuffet hjemmelag som gikk i garderoben, for 0-2 gjenspeilet på ingen måte hva som hadde skjedd ute på banen i første omgang.

Første halvdel av andre omgang ble utrolig begivenhetsløs, og av frykt for å kjede meg til døde vandret jeg litt fram og tilbake på tribuna for å finne den beste vinkelen for å få med det gamle sukkerraffineriet bak stadion på et bilde. Rundt ti minutter før full tid ble det også et langt opphold i spillet, da hjemmelagets keeper ble skadd og først fikk behandling på bann, før han også måtte byttes ut.

Akkurat i det klokka bikket 89 minutters spill kom så reduseringsmålet på et frispark, og hjemmelagets spillere fikk nå virkelig ferten av blod.

Som antatt etter det lange oppholdet i spillet ble det lagt til svært mye tid, og i overtida var det nok flere målsjanser enn det hadde vært i hele resten av andre omgang tilsammen.

Etter 7 minutter av overtida kunne så endelig hjemmelagets spillere og fans slippe jubelen løs! 2-2-scoringen var et faktum!

Kampen endte etter 9 minutters overtid med poengdeling og 2-2, noe hjemmelaget uten tvil virka mest fornøyde med. Var man i tvil var det bare å høre på lydene som kom fra bortegarderoben etter kamp. Jeg kan ikke polsk, men det trengte man ikke å kunne for å skjønne at der var det dårlig stemning.

Jeg tusla tilbake til togstasjonen, møtte en tropp opprørspoliti, og venta på toget tilbake til storbyen for å se storkamp på kvelden.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar