lørdag 23. juni 2018

HSV - Lervik 4-0

Hva i alle dager, Hamburger Sport-verein i norsk femtedivisjon, tenker du kanskje når du ser denne overskrifta. Jeg tenkte noe i den gata selv første gang jeg oppdaget at HSV var en klubb i Østfold fotballkrets, men ting ble straks klarere da jeg skjønte at dette var en sammenslått klubb, og at de tre bokstavene de deler med det tyske laget står for Hølen, Son, Vestby.




Jeg innledet denne hektiske groundhoppinghelga med en tur til Soon Arena (Ja, med to o-er) for å se nettopp dette laget ta imot Lervik fra utkanten av Fredrikstad. Det første jeg fikk se ved ankomst var en flaggende ultra-supporter, og det andre jeg fikk se var en spiller som kom løpende som en gal fordi han hadde glemt skoene hjemme.

Jeg skaffet meg en vaffel, og tok plass på en liten knaus i skogkanten, og mens jeg sto der like før avspark kom plutselig spillende assistenttrener Mamadou Diagne joggende ut av skogen. Dette var virkelig en dag for overraskelser!

Ute på banen fikk hjemmelaget tidlig et klart overtak, og heiet fram av noenogtjue ordinære tilskuere, samt omlag like mange gjester fra en barnebursdag på klubbhuset kom kampens første scoring etter omlag halvspilt førsteomgang, da en corner fikk litt hjelp av vinden, og ble flikket i mål bak Lerviks keeper.

Etter knapt fem minutter kom det neste målet, også dette for hjemmelaget, og også dette på corner!

Den første halvtimen av kampen handlet bare om hjemmelaget, mens de for anledningen rødkledte (med overtrekksvester, man har såklart ikke bortedrakter på dette nivået) kom mer inn i kampen mot slutten av omgangen, uten at det lyktes for dem å få noen scoring på plass.

Etter pause tok det bare noen få minutter før det kom nok et mål, og også denne gangen var det et hjørnespark som senket østfoldingene. Dette var virkelig som kryptonitt for dem!

En halvtime ut i omgangen klarte endelig gjestene å få ballen i mål, men assistentdommer mente det var offside. Jeg var HELT på linje med ham da han dømte, og jeg var ikke enig!

Resten av kampen ble preget av at hjemmelaget i praksis alt hadde vunnet, så Lervik fikk ha ballen mye mer enn tidligere, men de klarte altså ikke å få en scoring som ble godkjent. For virkelig å sette spikeren i kista kom det så en scoring til for hjemmelaget på overtid. 4-0 ble altså sluttresultatet. Hvordan scoringen kom, spør du? På corner!

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar