onsdag 27. juni 2018

Spydeberg - Torp 2-3

Ny tur til Østfold i kveld, etter først å ha tilbragt ettermiddagen med å se Danmark-Frankrike i VM hos en kompis i Aurskog. Etter kampen var det bare å suse sørover og litt østover på et stramt skjema, og jeg kom da fram til stadion i siste liten. Faktisk mistenkte jeg dommeren for å ha venta på meg, for i det øyeblikket jeg passerte inn gjennom porten til baneområdet hørte jeg han blåste i fløyta inne i garderoben for å få lagene ut på banen.

Spydeberg stadion er et fint anlegg med en kunstgressbane med stillastribune, kiosk i garderobebygget, en svær gressbakke som kan fylles med folk ved store anledninger på motsatt side fra tribuna, og i tillegg også et flott frittstående friidrettsanlegg og en liten naturgressbane. Etter gårdagens solsteik-bonanza i Rakkestad gledet det mitt hjerte (og ikke minst min isse) å se at tribuna var plassert sånn at den sto i skyggen!

Kampen var opprinnelig satt opp til å spilles 2015, men var flyttet til 1900, og dette var nok en medvirkende årsak til at hjemmelaget ved avspark ikke hadde folk på benken i det hele tatt. Muligens (Dette ble jeg fortalt, og merka det ikke selv[EDIT: Fungerende lagleder har nå fortalt meg på twitter at de var elleve ved avspark]) starta de også bare med ti mann. Ti eller elleve på banen, uansett var det gjestene som kom klart best i gang, og alt etter et par minutter kunne mitt gamle mantra om at det lønner seg ofte å klarere nok en gang repeteres. En ball befant seg alt for lenge i feltet foran Spydebergs keeper, og plutselig sto det 0-1.

Etter hvert dukket det opp en innbytter på Spydebergs benk, og alt etter en halvtimes spill fikk han komme innpå, og om det var hans skyld eller ei vet jeg ikke, men nå begynte temperaturen ute på banen å bli høy. Misnøyen med dommeren og hans assistenter var stor, spesielt hos gjestene, og etter hvert klarte også en av spillerne å kjefte på seg et gult kort.

Når gjestene fra Fredrikstad klarte å gjenvinne den mentale kontrollen tok det ikke lenge før det sto 0-2. Det er ofte smart å fokusere på det du kan gjøre noe med, sånn som fotballen, og ikke det du ikke kan gjøre noe med, sånn som dommeren.

Like før pause vartet Torps keeper opp med en knallredning som deretter ble fulgt opp av to ville redninger på strek av utespillere. Ballen gikk så til corner, og denne ble ekspedert i mål. 1-2, og det var duket for en spennende andreomgang.

Dramaet i første omgang var likevel ikke over. Uten at jeg helt så hva som skjedde på motsatt side av banen trakk dommeren plutselig opp det røde kortet og viste ut en av Torps spillere. Jeg mistenker at også dette handlet om munnbruk, og med ti mot elleve i en hel omgang ville det iallfall bli spennende etter pause.

Andre omgang var Spydeberg som ventet langt mer med på notene mot et svekket Torp-lag enn de hadde vært i første, men likevel var det gjestene som kom best i gang også i denne omgangen da de  etter et kvarters tid tok en småfrekk variant hvor de satte lynkjapt i gang på en corner og på den måten overlistet et uorganisert hjemmeforsvar.

Dette fikk tydeligvis hjemmelagets Christer Kjærbu til å tenne på alle de riktige pluggene, for han gjennomførte like etterpå et flott soloraid, og avsluttet med å redusere til 2-3.

Jeg observerte nå at Spydeberg IL tydeligvis er en klubb i vekst, for fra å ha startet kampen med ti eller elleve spillere tilgjengelig, så var man kommet opp i hele to mann på benken!

Etter dette dabbet kampen litt av. Med ti mann var Torp klart mest interessert i å forsvare ledelsen, og Spydeberg slet veldig med å utnytte sitt overtall, og da de på overtid trodde de hadde utligna på  et frispark, så hadde assistentdommeren vinket for offside.

Dermed kunne man da dommeren blåste av kampen fra en av de tilreisende på tribuna høre et rungende «DEILIG!», som kontant ble besvart fra banen med «Det er mora di også!».

En fin tur til Spydeberg, og hjemturen gikk i naturskjønne omgivelser forbi Lyseren, Mjær og Øyeren i sommerkvelden.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar