onsdag 27. juni 2018

Drammens BK - Holeværingen 2-0

Nok en varm ettermiddag på Østlandet, og jeg kjempet meg gjennom rushet vestover fra Oslo for å komme meg til Drammen. Målet var Ørenbanen, tilholdsstedet for tradisjonsrike Drammens Ballklub (Stiftet 1909, NM-finalist 1930). I dag var det ikke mye som minnet om fordums storhet på Øren, og det jeg fant ved ankomst til banen var en moderne kunstgressbane inneklemt mellom en gate bak det ene målet, og en skole/idrettshall på de tre andre.


Jeg fant meg plass på en benk ikke langt fra hjemmelagets innbytterbenk, og fikk derfra se et ganske jevnspilt oppgjør. Det var en god del slurv begge veier, blant annet ble det flere ganger dømt feil kast. Høydepunktet var kanskje da gjestene fikk kast like ved hjørneflagget, sendte fram en forsvarsspiller for å ta det, han kastet feil, og måtte jogge helt ned til eget felt igjen med uforrettet sak.

Etter 26 minutter kom så kampens første mål, og det måtte et straffespark til for å få overlistet gjestenes keeper. 1-0.

Dette var kanskje en av de minst stygt spilte kampene jeg har sett i år, og det eneste som ga noe særlig grunn til bekymring var da en av DBK-spillerne fyrte av et megakanonskudd som ble blokkert av hodet på en Holeværing. Stakkaren i rødt gikk rett i bakken, men til alt hell kom han seg raskt på bena igjen uten synlige mén.

Da lagene gikk til pause viste det seg at han som hadde nøkkelen til garderoben (som var samme mann som både skulle passe kiosken og sørge for å få trukket lotteriet) var forsvunnet, så det var litt småpanisk stemning utenfor garderobedørene helt til en fyr endelig kom løpende med nøkkelen.

Andre omgang har jeg egentlig ikke så mye å fortelle om. Spillet bølget frem og tilbake, men ingen av lagene truet egentlig det andre noe særlig, før det helt på tampen ble litt mer intenst.

Først spredte det seg litt misnøye med dommerne, og dette er kanskje den eneste kampen jeg har vært på hvor jeg har lurt på om kioskpersonalet kom til å bli bortvist! På overtid begynte så hjemmelaget å drøye tida i den grad at dommeren opplyste om at han utvidet hvor mye tillegg i tida han kom til å gi.

Like etter dette fikk hjemmelaget på nytt straffespark, og også dette gikk inn, og med 2-0 blåste dommeren like godt av kampen nesten med en gang etterpå.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar