mandag 11. juni 2018

Grinder - Fjelltun/Sander 2 (2-2)

Banehoppeturene blir fort lengre nå når jeg på det nærmeste har tømt Oslo og Akershus for baner å besøke, og i dag fant jeg ut at søndre Hedmark skulle få besøk. Kveldens hovedmål var Gjemselund, men først fant jeg ut at det passet finfint å ta turen til den lille bygda Grinder litt sør for kommunesenteret Kirkenær i Grue.

Hadde beregna god tid, så på vei nordover fra Kongsvinger svingte jeg av en plass Google maps sa ville ta 6 minutter ekstra å kjøre, og kjørte gjennom den nydelige dalen hvor innsjøen Nugguren ligger. Anbefales virkelig å ta denne avstikkeren om du noen gang passerer gjennom Solør-området! (Håper alle fra Brandval tilgir meg denne anbefalingen)

Etter å ha svippa innom Grinder og lokalisert banen (Det var ikke så lett som man skulle tro, bygdas størrelse tatt i betraktning), tok jeg turen opp til kommunesenteret og kjøpte en hamburger hvor brødet var så trasig at jeg bare åt kjøttet! Shame on you, Esso!

Tilbake på Grinder fant jeg en finfin plass like ved midtbanen, og vekslet noen ord om groundhopping med flere av de lokale før kampen kom i gang. Ble for øvrig svært imponert over at en klubb på dette nivået faktisk hadde egen klubbsang som ble spilt på høytaleranlegget før kamp!

Jeg fikk sammen med omlag 40 andre (Ikke verst i ei bygd med 250 innbyggere) se en ganske jevnspilt kamp, og til publikums store fortvilelse var det gjestene som først fikk hull på scoringsbyllen etter et kvarters tid. Det var da alt blitt klart at dommeren (som dømte kampen uten assistenter, slik man ofte ser på lavere nivå) hadde lagt seg på en ganske streng linje hva angikk offsideavgjørelser, til spissenes store fortvilelse og forsvarsspillernes store glede.

Dette var en svært varm søndag på kanten av Finnskogen, så like før dommeren annonserte drikkepause ved halvspilt omgang flyktet jeg over til motsatt side av banen, hvor det var mer skygge, og herfra fikk jeg se hjemmelaget levere flere store sjanser, før de endelig utlignet knappe ti minutter før pause. Like etter fikk de etter en innøvd frisparkvariant ballen i mål nok en gang, men dette ble korrekt annullert for offside, så innøvingen var nok ikke helt 100%. Like etter kom det også nok en god sjanse på frispark, men denne gang vartet gjestenes keeper opp med en av mange gode redninger i kampen.

Etter pause tok de gulkledde fra Sør-Odal igjen ledelsen etter omlag ti minutters spill, og denne gang var det nok angripende lag som nøt godt av at dommeren ikke hadde assistentdommere til å hjelpe seg å avgjøre offsidesituasjoner.

Resten av kampen kriget hjemmelaget som besatt for å utligne, men enten gikk de offside, eller så leverte Fjelltun/Sander-keeperen en fantomredning, eller så traff de stolpen eller tverrliggeren. I  tillegg til drikkepause skulle det kompenseres for et par skadesituasjoner samt en rekke klareringer som gikk så langt til skogs at de som skulle hente ballen nesten måtte ha med våpen for å beskytte seg mot omstreifende ulveflokker, så ingen protesterte da dommeren signaliserte at han ville legge til ti minutter tilleggstid.

Så, omtrent ni minutter på overtid sprakk det for gjestene. Ballen gikk i mål, og alle skjønte at nå ble det poengdeling. Det siste minuttet overtid ble bare et pliktløp, og kampen endte 2-2, absolutt ikke et ufortjent resultat for noen av lagene.


Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar