mandag 18. juni 2018

Slemmestad - Åssiden 2 (1-5)

Tok en mandagstur til Hurumlandet for å se litt fjerdedivisjonsfotball når Slemmestad skulle ta imot andrelaget til Åssiden.

Ved ankomst tok jeg anlegget i øyensyn, og så plutselig at midt oppi bergskråninga bak innbytterbenkene hadde noen plassert en liten benk. Med fare for om ikke liv, så iallfall lemmer, tok jeg meg opp dit og satte meg ned for å ha godt overblikk over alt som skjedde på banen, og fine fotoforhold.

Før kampen ble «You'll never walk alone» spilt over høytaleranlegget, jeg forutsetter at dette var en slags hyllest til Borussia Dortmund. Når så kampen startet var den knapt kommet i gang før den første scoringen kom, og det var gjestene fra Drammenstraktene som kom best i gang. 0-1.

Gjestene beholdt grepet om kampen, men det haglet med store sjanser begge veier, uten at noen av dem gikk i mål. Slemmestad-treneren holdt et imponerende energinivå i sin kommandering av laget, med både justeringer av formasjon og direkte beskjeder om enkeltmannsoppgaver som skulle utføres, men til ingen nytte, etter drøye halvtimen scoret igjen de for anledningen rødkledde.

Like før pause kontret Åssiden inn 0-3, og de hadde også ballen bak Slemmestad-keeperen enda en gang etter det, men denne gangen ble det avvinket for offside.

Jeg brukte pausen til å ta meg ned igjen fra mitt utkikkspunkt, og oppdaget at det ikke var hvilket som helst berg jeg hadde klatret opp på. Berget bak fotballbanen er et av de viktigste funnstedene i Norge for blekksprutfossiler fra ordovicium. Imponerende! (Og antagelig litt irriterende for klubben, som måtte stoppe et tribuneprosjekt pga dette.)

Etter pause slapp gjestene hjemmelaget mer inn i kampen, uten at det medførte noen uttelling i målprotokollen. Etter drøye ti minutter var det tvert imot gjestene som igjen fikk kjempet inn et mål, og da 0-5 kom etter tjue minutter av omgangen valgte hjemmelaget like godt å bytte keeper (Selv om han som hadde stått til da ikke på noen måte kunne klandres for at resultatet så ut som det gjorde).

Et kvarter før slutt kom en av kampens virkelig store prestasjoner. Bortelaget gikk i offside ca ti meter inn på Slemmestads banehalvdel, og når frisparket ble tatt ble det slått langt inn i feltet, hvor hjemmelagets nummer 3, som hadde vært god hele kampen, fikk herje litt før han dunket ballen i mål! Det sto nå 5-1, og dette resultatet sto seg ut kampen, og ga etter min mening et riktig bilde av kampen. Slemmestads reservekeeper, som ikke slapp inn et eneste mål de tjue minuttene han spilte var nok hjemmelagets minst misfornøyde mann, mens gjestene nok var storfornøyde alle som én.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar