lørdag 16. juni 2018

Pors - Staal 2-1

Lørdag og finvær, så da var det bare å ta bilen fatt og sette kursen sørvestover for å få groundhoppet et par nye baner. På tur til Porsgrunn la jeg turen gjennom Lardal og Siljan for å slå ihjel litt tid og fikk se det flotte landskapet der, før jeg likevel kom altfor tidlig fram til Pors stadion hvor det ene av Porsgrunns to tredjedivisjonslag spiller sine hjemmekamper.

Tok plass øverst på  den flotte tribuna, og satt resten av kampen og irriterte meg over at tribune og kiosk var på hver sin side av stadion.  Jeg hadde garantert kjøpt meg noe drikke underveis dersom det hadde vært mulig uten å måtte gå til andre sida av banen.

Kampens første omgang ble målløs, men jeg satt igjen med et inntrykk av at det var hjemmelaget Pors som hadde et lite overtak, og Staals keeper Thomas T. Mæle holdt laget sitt inne i kampen med flere gode redninger.

Etter pause fortsatte Pors å pumpe på, men etter en panikkredning med påfølgende redning på strek bygde gjestene fra Rogaland opp et flott angrep, og plutselig kunne de to bortesupporterne midt på tribuna feire 0-1, mens de aller fleste av de omlag 200 frammøtte fortvilte.

Adam var ikke lenge i paradis, sies det, og Jørpelendingenes (heter det det?) lykke varte heller ikke lenge. Bare to minutter etter ledermålet pekte dommeren på straffefeltet foran Staals mål, og Pors-kapteinen gjorde ingen feil da han hamret ballen i mål. 1-1.


Så, knappe 20 minutter ut i andre omgang kom kampens utvilsomt mest kontroversielle situasjon. En Staal-spiller på vei gjennom ble slik jeg så det regelrett måkt ned av Pors-keeperen, men av uforståelige årsaker dømte ikke dommeren noe som helst. (Jeg er usikker på om situasjonen fant sted utafor eller innafor sekstenmeterstreken). Jeg var ikke den eneste som undra meg over dommerens manglende inngripen, så dommeren måtte etterhvert en tur ut på sidelinja og ha en alvorsprat med et par karer fra bortebenken.


Staal var nå langt mer med på notene enn de hadde vært i første omgang, men fem minutter før full tid fikk de nok en ball i nota, denne gangen på et frispark som ble stusset videre.
Til tross for mye klaging på dommeravgjørelser i sluttminuttene ble det ikke flere mål, og Pors kunne feire tre poeng, mens jeg hastet videre til neste kamp.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar