tirsdag 25. juni 2024

Blaker - Fjellhamar 5-5

Etter en fæl bussfortog-reise og en påfølgende togtur var jeg tilbake på Østlandet, og klar for en liten mandags-revisit. Underlaget på Bruvollen skal skiftes fra naturgress til kunstgress, og om alt går etter planen skulle det i kveld for siste gang spilles på gjødslet underlag. Jeg plukket derfor med meg Thomas fra fotball.tv og satte kursen nordøstover til åstedet for fjerdedivisjonskampen mellom Blaker og Fjellhamar.


Siden dette formodentlig ville bli siste gang man kunne se kamp på naturgress her hadde det blitt mobilisert svært bra i banehoppermiljøet, og alt da jeg kom fram en drøy halvtime før avspark var det et tosifret antall innsjekk i Futbology-appen. Jeg krysset travbanen, og møtte haugevis av kjente, og så også at det strømmet på med flere banehoppere, deriblant også en brite!

Kampen kom i gang, og kjapt inntok Fjellhamar en førende rolle i kampen. Blaker, som ligger sist i divisjonen hang litt i tauene innledningsvis, og etter 8 minutter måtte speaker Øyvåg for første gang i kveld annonsere et mål til gjestene. Vertskapet slo likevel umiddelbart tilbake, og i det klokka passerte ti spilte minutter satt ballen i målet til 1-1.

Fjellhamar fortsatte likevel å ha styringen i kampen, og det var absolutt fortjent da gjestene fra sørvest igjen tok ledelsen like før kampen var halvspilt.


I det 35. minutt økte de så til 1-3, og nå mistenkte jeg rett og slett at kampen var avgjort. Så feil kan man ta!


Inn mot pause slo jeg ihjel tida med å prate litt med den tidligere nevnte briten som var på plass, samt at jeg snakka litt med Lokalfotballen-Espen, som nok en gang hadde prøvd å sabotere myntkastbildet for meg før kampen kom i gang. (Han var heldigvis klar over det og hadde flytta seg unna med en gang han var ferdig med kapteinshilsningsbildet sitt)

Da lagene krysset travbanen for å ta en peptalk i garderoben sto det ennå 1-3. Innimellom prat med de fleste av de over 30 innsjekka Futbology-brukerne, som hadde kommet fra steder som Halden, Stathelle, Sandefjord, Skien, Kristiansand, Vennesla og Stange sørga jeg for å skaffe meg en svært god vaffel. Jeg fikk også overta Blaker-lua Espen hadde vunnet i trekning av diverse premier blant de som hadde sjekket inn i appen!

Da lagene igjen var ute på gressmatta ventet jeg at vi skulle få se mer av det samme, men det tok nå bare ett minutt før Blaker hadde redusert til 2-3. Skulle kampen bli spennende likevel?

Tross at trener «Blaker'n» visstnok var i Tyskland på EM måtte det ha blitt sagt de rette tingene i garderoben i pausen, for omgangen fortsatte å være mye jevnere enn det hadde vært før hvilen. Fjellhamars mannskap manglet noe av det overskuddet de hadde hatt i første omgang, og med 70 spilte minutter på stadionuret kunne flesteparten av de noenogåtti fremmøtte juble sammen med hjemmelagets spillere for utligning til 3-3.


Dette var tydeligvis sparket bortelaget trengte bak for å ta tak i kampen igjen, for ikke lenge etter klarte de å kjempe seg til et frispark like utenfor sekstenmetersstreken. Frisparket var godt plassert, men det så først ut som om keeper skulle redde det, men ballen viste seg å forsvinne ut av hendene hans og inn i mål til 3-4 med 74:30 på min stoppeklokke.


Blaker hadde likevel ikke gitt opp etter nok en gang å ha havnet under, og med 13 minutter igjen av ordinær tid kom nok en utligning, nå til 4-4. Som om ikke dette var nok kom i det 79. minutt 5-4, og hjemmelaget hadde for første gang i kveld tatt ledelsen!

Jeg var likevel ganske sikker på at vi neppe hadde sett kveldens siste mål, og i det siste ordinære spilleminutt fikk jeg mine mistanker bekreftet. Igjen fikk Fjellhamar et frispark, denne gangen fra noe lenger hold. Frisparket ble slått som et innlegg, og et hode som stakk ut av en hvit trøye steg til værs og nikket ballen i mål til 5-5.


Tross noen minutters overtid lyktes ingen av lagene å få det viktige sistemålet. Da dommeren stoppet kampen ble det dermed ett poeng til hvert lag, noe jeg på ingen måte hadde sett for meg da spillerne gikk til pause med 1-3 i boka.

Jeg takket de andre for selskapet, og tok med meg mitt reisefølge tilbake til hovedstaden, hvor jeg etter å ha kommet hjem fikk se en andreomgang fra EM som var nesten like dramatisk som denne kampen hadde vært.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

PS: Steinar som filmet kampen har lagt ut en video med høydepunkter man kan se her.

PPS: Når reportasjen til fotball.tv er ferdig vil jeg legge lenke til den her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar