torsdag 6. juni 2024

Stokke - Husøy & Foynland 1-3

For å spare litt tid bestemte jeg meg denne onsdagen for å ta toget til Vestfold, og etter å ha opprettet kontakt med Anders ble jeg etter at toget ankom bestemmelsesstedet litt forsinket plukket opp og fraktet opp til stadion akkurat i tide til avspark i femtedivisjonskampen mellom Stokke og Husøy & Foynland.


Da jeg sjekket inn i Futbology ble jeg gratulert med å ha fullført divisjonen i Vestfold, en hyggelig overraskelse! Etter å ha sett de innledende minuttene av kampen fra tribuneplass sammen med Anders og hunden hans la jeg ut på en liten runde for å få fotografert litt med sola i ryggen, noe som selvsagt medførte at en enorm regnsky kom og plasserte seg foran sola så det ble bikkjekaldt rundt banen.

I det 12. minutt fikk vi kampens første scoring, og det var gjestene fra Tønsberg-skjærgården som kunne juble for å ha tatt ledelsen 1-0 etter å ha gjennomført en svært effektiv kontring.


Like før vi kom til tjue spilte minutter ble det så dramatisk. Stokke kom i et angrep og var i ferd med å komme alene gjennom, da mannen med ballen ble revet overende på kanten av sekstenmeteren. Dommeren var ikke i tvil og delte ut et rødt kort for å frata en opplagt scoringsmulighet.

Med elleve mot ti burde Stokkes sjanser til å utligne og kanskje også snu kampen være gode, men fotball er ingen matematisk eksakt vitenskap. De grønne slet med å skape noe særlig, mens bortelaget på sin side stadig utfordret dem i motsatt ende av banen, tross at de var i undertall.

På min runde rundt banen fant jeg ut at jeg skulle stikke innom kiosken for å sjekke om det var mulig å kjøpe seg en vaffel når vi kom til pausen. Det jeg fikk høre av den hyggelige dama som sto innafor luka var at vafler hadde de bestemt seg for å gå bort fra. Makan!

Lagene gikk etterhvert til pause med 0-1 på blokka, og en ikke ubetydelig del av de omlag 40 tilskuerne så ut til å forsvinne inn i bygget hvor garderobene var, sannsynligvis for å varme seg litt.

Etterhvert kom kampen i gang igjen, og det som ble servert ute på kunstgresset lignet veldig på det vi hadde sett i første omgang. Det var derfor ingen enorm overraskelse da vi litt over et kvarter etter hvilen fikk en ny scoring til gultrøyene, og det sto 0-2.


I det 70. minutt forsvant så hjemmelagets tallmessige overtak, da lagets kaptein klarte å pådra seg sitt andre gule kort. Nøyaktig hvorfor fikk jeg ikke med meg, noe som fort kan bety at det var kjefting som var grunnen. Frisparket som fant sted samtidig ble ekspedert i nettet, men denne gangen ble vertskapet reddet av offsideflagget.


Tre minutter senere kom så 1-2-scoringen, og det var dermed duket for det som kunne blitt et spennende sluttkvarter. Stokke lyktes likevel fortsatt ikke med å skape flere scoringer, og halvanna minutt på overtid satte Husøy & Foynland spikeren i kista med å score 1-3.

1-3 ble også sluttresultatet, og Anders fraktet meg ned til sentrum av Stokke igjen så jeg fikk kjøpt litt snop og snacks til togturen tilbake til hovedstaden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar