mandag 10. juni 2024

IFK Valla - Stala IF 2-2

Etter en liten times kjøretur fra dagens første kamp hadde jeg passert flere bruer og kommet fram til øya Tjörn. I 2022 besøkte jeg her Tjörns Sparbank Arena, men nå var det Sparbankvallen Tjörn som sto for tur, altså en helt annen arena med et ikke helt annet navn. Jeg kom meg inn, tok plass på den fine lille tribuna, og var klar for Division 6-kamp mellom IFK Valla og Stala IF.


Begge lagene var nye bekjentskaper for meg, og noe overraskende viste det seg at IFK Valla spiller i helrødt og ikke i IFK-enes «nasjonalfarger» blått og hvitt. Etter å ha tenkt meg litt om skjønte jeg at dette ga jo perfekt mening for et lag som deler navn med en tidligere LO-leder!

Spøk til side, i den sterke vinden var det hjemmelaget som kom best i gang, da de alt etter fem og et halvt minutt kunne juble for å ha scoret 1-0-målet i motvind.

Foran rundt 75 tilskuere svingte kampen fram og tilbake, og til stadighet slet spillerne med å beregne hvordan vinden ville påvirke det de gjorde. Det var kanskje som en konsekvens av dette at Stala tok en relativt kort corner, som endte med å bli snappet opp og kontret inn til 2-0 i det 21. minutt.


Begge lag fortsatte å produsere mer eller mindre kvalifiserte sjanser, men jeg trodde når sant skal sies at lagene kom til å gå til pause med en tomålsledelse til vertskapet. Så feil kan man ta, like før klokka passerte 45 minutter reduserte gjestene til 2-1, og dette ble dermed også pausestillingen.


Jeg sto over å handle noe i kiosken, men så at i det litt hustrige været var toast et populært produkt, men det var også noen som så mer på kalenderen enn på himmelen, og derfor kjøpte is! Etter et lite kvarter kunne så kampen fortsette, og jeg var spent på hvordan lagene ville håndtere omvendte vindforhold av det de hadde hatt før hvilen.

Etter hvilen kom de gulsvarte fra litt lenger vest på øya best i gang, og det var på ingen måte ufortjent da de utlignet til 2-2 etter tolv minutter av omgangen.

Omtrent halvveis ut i omgangen kom så kampens store kontrovers, da dommeren etter å ha forsøkt å gi en fordel til IFK Valla nesten umiddelbart blåste av for offside. Det ble dermed ikke noen fordel, og hjemmelagets trener var mildt sagt lite fornøyd, og jeg må si jeg hadde en viss sympati med ham. Det kan ellers nevnes at kampen sett under ett virket begge lags spillere å være like misfornøyde med dømmingen, så partisk kan han iallfall ikke beskyldes for å ha vært!


Valla kom til noen helt ville sjanser inn mot kampslutt, men ballen ville ikke innenfor stengene flere ganger, så da kampen var over sto det fortsatt 2-2. Jeg stormet ut av arenaen, fant bilen, og kom meg avgårde mot kveldens siste kamp hvor jeg visste at jeg kom til å komme litt for sent, men forhåpentligvis ville miste minst mulig.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar