torsdag 16. juni 2022

Siljan - Skidar 1-2

I min jakt på bane nummer 500 hadde jeg denne onsdagskvelden satt kursen sørvestover fra hovedstaden, og etter et par timers kjøring kom jeg til Siljan mellom Skien og Telemark. Etter at Google Maps først hadde lurt meg litt på villspor fant jeg etterhvert fram til kunstgressbanen hvor det var klart for sjettedivisjonsoppgjør mellom Siljan og Skidar.

På plass var også et team fra Varden som skulle streame kampen, med Tor Henrik som kommentator. Vi hilste, og avtalte å ta en liten prat i pausen. Jeg utførte deretter et nødvendig ærend i bygget som huset en gymsal, og var så klar for avspark.

På forhånd var hjemmelaget spådd å være favoritter i kampen, og det var også disse som de første 15-20 minuttene hadde ballen mest. Noe særlig til sluttprodukt fikk vi likevel ikke se, da de store sjansene lot vente på seg, men likevel lot hvittrøyene til å ha rimelig kontroll på det som foregikk. Sjokket var nok derfor desto større da keeperen deres feilberegnet et langt frispark, og nedfallsfrukten nådeløst ble ekspedert i nettet til 0-1 i det 21. minutt.


Hjemmelagets handlingslammelse foran motstandernes mål fortsatte å hemme dem, og da også 0-2 kom litt ut av ingenting rett før halvtimen var spilt virket det som om de knapt kunne tro hva de var vitne til. Inn mot pause fikk vi omlag 80 frammøtte ikke se noe særlig mer å melde hjem om, så dette var fortsatt stillinga da dommeren sendte lagene i garderobene, hvor jeg mistenkte at det kom til å bli fønet en del hår hos hjemmelaget,

Etter den avtalte praten med Tor Henrik rakk jeg akkurat å skaffe meg en vaffel før kampen igjen ble satt i gang. Hadde denne vært helt nystekt hadde vi nok snust på en topplassering på vaffelskalaen, for smaken var svært bra.

Om Siljans trener hadde tatt i bruk hårføneren i pausen vet jeg ikke, men hjemmelaget framsto mye bedre i andre omgang. De store sjansene lot dog vente på seg, og da halve omgangen var spilt uten at det var kommet flere scoringer gjorde hjemmelaget et bytte jeg umiddelbart ikke skjønte så mye av, da de satte innpå en ny målmann. Noe av det første som skjedde etter dette var at Skidar kom til en kjempesjanse der ballen smalt i tverrliggeren, men hjemmelaget slapp unna med skrekken denne gangen.


Det ble raskt tydelig hva som var grunnen til keeperbyttet som hadde blitt gjennomført. Han som var satt innpå hadde noen svært lange utspark, noe som ga vertskapet økt effektivitet i angrepene. Rett før det bare gjensto et kvarter av kampen fikk så hvittrøyene kjempet til seg et hjørnespark som ble ekspedert i mål til 1-2, og et nytt håp var tent!

Tross et voldsomt press fra hjemmelaget inn mot slutten av kampen, og en kontring fra de rødsvarte som rett før ballen endte i nettet ble avblåst for offside, til stor irritasjon for gjestene, så fikk vi ikke flere tellende scoringer. Kampen endte dermed noe uventet med borteseier, og slitne Skidar-spillere kunne juble for å ha tatt et skritt vekk fra bunnen av tabellen.

På vei hjem møtte jeg først en flokk kyr som krysset veien, før Statens Vegvesen sendte meg ut på en irriterende omkjøring, hvor det fra min retning ikke var skiltet, så jeg måtte kjøre unødvendig langt. Jeg kom likevel hjem like før midnatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar