tirsdag 7. juni 2022

Frisk Asker - Grüner 2 (5-4)

På pinsens siste dag hadde jeg egentlig planlagt å ta en lengre tur med mulighet for to kamper, men etter gårdagens utflukt skrinla jeg det opplegget og holdt meg heller hjemme i finværet. Da kvelden nærmet seg forlot jeg likevel heimen og satte kursen mot Asker. Jeg dro først til Risenga der det sto hos NFF at det skulle være kamp, men luktet lunta da jeg ikke så noen som lignet på herrefotballspillere der, og sendte en sms til dommeren, som var så grei at han ringte tilbake og kunne fortelle at kampen var flyttet til Frisk Askers nye bane på Vettre. Jeg hoppet i bilen og kom meg nedover i tide til avspark til åttendedivisjonskampen mellom nettopp Frisk Asker og Grüner 2.

Frisk Asker har en tropp med vanvittig mye rutine, men i dag manglet kanskje noen av de største profilene. Den mest kjente av de som freste rundt på kunstgresset var kanskje Jan Banan Tømmernes, med erfaring fra Stabæk i toppdivisjonen (Og Andenes i 5. div Vesterålen!). Hos gjestene begrenset den langreiste erfaringen seg til en som hadde et år for Tromsøstudentenes IL.

Fra avspark gikk det ikke veldig lang tid før hjemmelaget etablerte et grep om det som skjedde ute på banen, og jeg trakk etterhvert bak Grüners mål for å prøve å få fotografert litt. Her fikk jeg se flere kurante målsjanser, og ble også nesten kvestet av en klarering, men scoringer tok det litt tid før jeg fikk se. Etter å ha trukket ut på kanten for å filme noen hjørnespark fikk jeg så se hjemmelaget gjøre klart til et frispark rett på utsida av sekstenmeterstreken. Dette ble stussa videre, og deretter pirket i mål, og det sto 1-0 med drøyt 13 spilte minutter.

I det 18. og det 20. minutt kom så de orangekleddes andre og tredje scoring, og jeg begynte å frykte at dette virkelig kunne bli ufint for gjestene fra byen. Heldigvis for lillatrøyene kunne det virke som om Frisk tenkte at 3-0 var en veldig komfortabel ledelse, for de slapp seg nå noe ned i nivå, og etterhvert fikk også bortelaget en del muligheter i motsatt ende av banen.

Scoringer ble det fortsatt ikke særlig mange av, men så, i det 38. minutt var det Grüner 2 sin tur til å få et frispark på 20-25 meters hold. Dette ble hamret avgårde, og det sto 3-1.

Dette var tydeligvis det sparket Frisk Asker trengte i ræva for å skjønne at de ikke kunne slurve så mye som de hadde gjort de siste minuttene, og med 39:30 på min stoppeklokke økte de ledelsen til 4-1.

Et par minutter før pause fikk vi så litt dramatikk da askerbøringenes keeper kom i skade for å foreta en redning med ansiktet. Skuddet var såpass hardt at han ble liggende strak ut et par sekunder, og da han kom til seg selv var han både svimmel og ør. Mannen med grønn trøye måtte ta av seg både trøye og hansker, og i mangel på reservekeeper trådte en inntil da utespiller til mellom stengene. Det kom likevel ikke flere scoringer før pause, og lagene kunne planlegge andre omgang med 4-1 i boka.

Etter pause gikk det bare såvidt over ett minutt før vi igjen fikk en scoring, og det var Grüner-spillerne som nå kunne juble igjen. Jeg velger å ta meg den frihet å antyde at det er en viss mulighet for at Frisk Askers faste keeper kunne avverget 4-2-målet, men han satt fortsatt på sidelinja uten mulighet til å bidra.

Frisk skjønte nok at skulle de vinne denne kampen måtte de ha greit med scoringer selv, og i det 52. minutt kom de med et flott angrep som ga dem 5-2. Grüner 2 hadde dog fått blod på tann, og bare fem minutter senere var det deres tur til å juble for 5-3.

Dommeren hadde lagt lista ganske høyt for hva som var gult kort i kampen, og det hadde blitt mumla på sidelinja om at man mistenkte at han kanskje hadde glemt kortet hjemme i dag. Etter omlag en times spill ble det dog så dårlig stemning at han valgte å vifte litt med kortet i begge retninger, i et forsøk på å roe gemyttene noe. Dette fungerte bare sånn delvis, som vi skal komme tilbake til. Omtrent samtidig fant hjemmelaget ut at de skulle bytte keeper nok en gang, men fortsatt til en som tidligere i kampen hadde spilt ute på banen.

Keeperbyttet hjalp nok ikke allverden, for like før klokka viste 66 spilte minutter kom 5-4, og nå hadde Grüner virkelig fått ferten av poeng. Samtidig virket det som om frustrasjon over både dommer, seg selv og hverandre var i ferd med å bre seg i Frisk Asker-laget, så det virket absolutt mulig for gjestene å komme tilbake her.

Stemninga ble tross at dommeren hadde vist at han hadde gule kort tilgjengelig egentlig bare dårligere og dårligere etter dette. Vi fikk flere tilfeller av kjefting og knuffing, men utrolig nok uten at det gikk helt over styr. Det vi derimot ikke fikk var flere mål, så da dommeren etter noen minutters overtid blåste av oppgjøret sto det fortsatt 5-4, og laget som før i kveld hadde vunnet alle sine kamper i årets 8. divisjon avdeling 1 kunne juble for tre nye poeng på konto.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar