onsdag 22. mai 2019

Grorud - Hamarkameratene 1-0 (e.e.o.)

Da jeg planla fotballuka var min opprinnelige plan for denne onsdagskvelden å dra og se Bøler - OSI 2 i sjettedivisjon, men så fikk jeg plutselig et tips om at årets eneste seniorkamp på Tonsenhagen kunstgress skulle spilles i kveld mellom Årvoll 2 og Ullern 3 i sjuendedivisjon. Etter å ha kikka litt på oversikten over dagens kamper innså jeg at å dra dit var en genial plan, for da kunne jeg starte kvelden med cupkamp på Grorud, hvor Ham-kam skulle komme på besøk.

På den vanlige banen til Grorud blir det lagt nytt kunstgress, så denne kampen ble spilt på sidearenaen med noe kummerligere fasiliteter. I tillegg er klubbhuset revet for bygging av flerbrukshall, så det var rett og slett et anleggsområde jeg inntok for å få sett kamp.

Gjestene startet kampen friskest, uten å komme til de helt store sjansene, og det skulle bli hjemmelaget som først fikk ballen i nettet. Dessverre for dem hadde dommer da blåst, og det var ingen store protester å se, enten det var et frispark eller en offside det ble blåst for.

Med knapt ti minutter igjen av omgangen kom så en av kampens største kontroverser. En Ham-kam-spiller ble felt på 16-meterstreken. Dommer markerte for frispark, men måtte så ut og konferere litt med sin assistent, og pekte deretter på straffemerket. Dette medførte enorme protester fra hjemmelagets spillere, noe jeg etter å ha finstudert bildene mine har stor forståelse for.

Heldigvis: Av og til skjer rettferdigheten fyllest. Straffesparket ble reddet av Groruds keeper!

Lagene tok pause med 0-0, og vi som hadde møtt opp fikk nyte pausemusikk fra en spilleliste satt sammen av seniorene i Grorud Fotball Fitness. Her kom norske sekstitallshits på rekke og rad, og etterpå kom en moderne klassiker med Jan Bøhlers nødrimbonanzahyllest til Groruddalen!

Etter hvilen oppdaget jeg til min store forskrekkelse at nødladeren min ikke hadde strøm, så jeg måtte trappe ned litt på mobilbruken utover i kampen. Den første halvdelen av andre omgang var nok den perioden i kampen Ham-kam var best, men et disiplinert og tidvis litt kynisk Grorud-forsvar sørget for at de gulblå klarte å ri av stormen og komme inn i kampen igjen.

Grorud ble tvunget til å gjøre to bytter på grunn av skader, og mot slutten av ordinær tid var det klart at dette preget dem. Spesielt lagets nummer 10, som jeg etter kampen fikk høre at fastet pga Ramadan slet de siste minuttene. Ordinær tid ebbet til slutt ut med 0-0, og jeg innså at min plan om å få sjekket ut Tonsenhagen nok kokte bort i kålen. Disse ekstraomgangene (og en eventuell straffekonk) ville jeg definitivt ikke gå glipp av!

Ganske tidlig i første ekstraomgang var det hjemmelagets tur til å få tildelt straffespark, og også denne gangen var det straffede lags spillere (EDIT: I første versjon av bloggposten sto det her «hjemmelaget», noe som ga lite mening) svært lite forståelsesfulle for dommerens avgjørelse. Men dømt er dømt, og straffesparket ble stående. Ham-kams keeper var så provosert av avgjørelsen at han like godt reddet straffen, og det sto 1-1 i strafferedninger, 0-0 i mål.

Da den andre ekstraomgangen gikk mot slutten hadde jeg egentlig begynt å planlegge hvordan jeg skulle filme straffekonken. Plutselig gjennomførte Grorud et knallangrep, og i det 119. minutt hamret Preben Mankowitz inn 1-0, og vi fikk bevitne ville jubelscener!

Da kampen igjen ble blåst i gang ble den umiddelbart blåst av, og fortvilte hedmarkinger måtte innse at de var blitt slått ut av cupen av et lag fra serienivået under. Hjemmelaget på sin side kunne gå i garderoben og juble som gale!

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar