lørdag 31. august 2019

Nesodden 2 - Lyn (3) (5-3)

Etter å ha deltatt på «Klimabrølet»-markeringen foran Stortinget fredag ettermiddag tuslet jeg ned til Aker Brygge og tok båten derfra over til Nesodden. Etter en kort busstur ankom jeg deretter Berger Stadion, hvor jeg jo egentlig har vært før, men denne gangen var det duket for besøk på den andre banen på anlegget, som i groundhopper-appen ligger inne som eget stadion.

Dagens hjemmelag var Nesodden IFs andrelag som leder sin avdeling i 6. divisjon, mens gjestene kom fra Oslos vestkant og spiller for Lyn. Lyn har i likhet med sin erkerival lenger øst i Oslo organisert idrettslaget med en eliteklubb og en breddeklubb, og her var det altså breddeklubbens førstelag, i praksis idrettslagets tredjelag, som skulle spille. Hjemmelaget begynte å varme opp rett etter jeg kom, mens gjestene lot vente på seg, og først da det var under tjue minutter til avspark entret de banen for litt oppvarming.

Den første virkelig stor sjansen i kampen var det Lyn som kom til, da de etter fem og et halvt minutt dundret ballen i tverrliggeren. Etter dette tok hjemmelaget mer og mer over, og da de etter 15:20 tok ledelsen var det fullt fortjent.

For virkelig å understreke poenget kom også 2-0 bare to minutter senere, og jeg begynte å lure på om jeg skulle få bivåene en klassisk ketchupeffekt. Om det ikke var ille nok for Lyn å ligge under med to mål, så måtte de bytte ut en av sine to spillere med trøyenr 4 (han som ble bytta ut sto i kamprapporten som 41). Jeg slo litt  senere av en prat med ham mens han satt med en ispose i lysken, og han mistenkte at han kanskje burde varmet opp litt bedre enn han hadde gjort. (Jeg fikk senere input fra en lagkamerat av ham på  twitter som mente det var urutinert å spurte de første ti minuttene av kampen!)

Etter en relativt udramatisk situasjon med en hårete liten banestormer som tok litt tid å fjerne kom fem minutter før pause også 3-0. Jeg trodde kanskje dette ville være omgangens siste scoring, men rett før dommeren blåste rota de svartkleddes forsvar og keeper litt, og en ball endte i mål. Lagene gikk dermed til pause med 3-1 i boka.

Etter hvilen syntes jeg kanskje hjemmelaget hadde sluppet seg ned litt, men tross at Lyn-spillerne dermed fikk være mer med å spille, så ble det ikke bra nok i det siste trekket før det som skulle blitt scoring. Dermed var nok kalddusjen ekstra tung da Nesodden gikk opp i 4-1 etter 63 minutter.

Lyn presset nå enda mer, mens hjemmelaget kanskje slapp seg enda litt ned, og da vi akkurat hadde passert 80 minutter på stoppeklokka mi kom 4-2, og ganske nøyaktig fire minutter senere kom også 4-3. Kunne Nesodden 2 klare å rote bort det som hadde virket som en grei seier?

Til glede for flesteparten av de relativt få frammøtte klarte de lokale guttene å ri av en liten Lyn-storm på overtid, og drøyt to minutter inn i overtiden kom en scoring i motsatt ende av banen. 5-3, og kampen var avgjort.


Jeg rakk selvsagt akkurat ikke bussen til kaia, men fikk etterhvert skyss av en hyggelig fotballpappa og TIL-supporter. Det er helt klart hyggeligere å stå på kaia på Nesodden og vente på båten, enn å stå ved stadion og vente på bussen!

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar