tirsdag 6. august 2019

Navestad - Rygge 3-5

Hadde til min store glede oppdaget at det var mulighet for en «dagens dobbel» i Østfold den første mandagen i august. Satte derfor kursen sørover langs Rv 22, og kom etter hvert fram til Sarpsborg. Etter en visitt på en butikk som var full av fluer og veps ankom jeg Navestad IFs vakre anlegg, hvor bortelaget Rygge akkurat hadde en siste teamtalk og var i ferd med å starte oppvarminga.


Jeg så meg rundt, og så at det var en sjarmerende liten benk oppå berget bak det ene målet, så jeg tok meg dit for å sitte og vente på kampstart. Jeg fikk mens jeg satt der også innimellom æren av å være ballgutt for hjemmelagets reserver, som drev og varmet opp keeperen. Heldigvis var det ikke jeg som tok turen ut et brenneslekratt, stakkaren som havnet der hørtes på et tidspunkt ut som om han var angrepet av ville tigre eller noe sånt.

Da kampen kom i gang hadde jeg tusla bort til sidelinja, og kom i prat med dommerveilederen. Han ble svært fascinert av fenomenet banehopping, og vi hadde en hyggelig prat mens kampen kom i gang. Det ble litt føling på hverandres tenner i starten, men jeg hadde en gryende følelse av at gjestene kanskje var den kvasseste gjengen her. Etter 19 minutter manifesterte dette seg i scoring etter innbitt kjemping i feltet etter et frispark fra litt distanse. 0-1.

Nesten umiddelbart etterpå responderte hjemmelaget på omtrent samme måte, men til deres store ergrelse mente dommeren det var offside og annullerte scoringen. Praten blant bortesupporterne i pausen tilsa at de kanskje hadde vært litt heldige der.

Var ergrelsen stor hos de gule etter annulleringen, så ble den enda større da bortelaget et minutt etter halvspilt omgang fikk et hjørnespark som ble ekspedert i mål med en flott suser fra 25 meter. 0-2.

Like etter 30 minutters spill kom så en redusering, litt ut av det blå. Selv sto jeg rett bak motsatt mål da det ble scoret, så jeg fikk ikke med meg så mye av hva som skjedde. 1-2 sto seg iallfall til pause til tross for at Navestad nok en gang fikk ballen i mål, men denne gangen var det utvilsomt at han som satte returen etter at ballen hadde vært i tverrliggeren var offside.

Jeg tuslet mot kiosken, og så fram til en spennende andreomgang etter å ha testet de lokale vaflene.

Omlag ti minutter etter hvilen annonserte jeg at jeg ble overrasket om det ikke ble flere mål i kampen, og dette skulle jeg få rett i. 1-3 kom etter 62:30, og da Navestads trener noen minutter senere kommanderte sine spillere inn foran mål kom også 1-4.

Slaget kunne nå virke tapt, men forstadssarpingene hadde ikke gitt opp, og rett før matchuret viste 25 minutter for andre gang i kampen ble et frispark nesten fra hjørneflagget gjort om til et svært lite elegant selvmål. 2-4.

Etter drøyt 78 minutters spill fikk Navestad så en straffe som ble gjort om til mål. 1-4 var blitt til 3-4, og nå kjente nok de lokale guttene ferten av blod.

Dessverre for dem, et par minutter før full tid kompletterte Henrik Wold sitt hattrick, og på 3-5 gikk lufta litt ut av hjemmelaget. Dette ble dermed sluttresultatet, og jeg kunne haste videre til neste kamp.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar