tirsdag 18. oktober 2022

Oslo FC - Manglerud Star 5-0

Siden jeg får mamma på besøk i morgen måtte tirsdag ettermiddag brukes til å shine kåken litt, men jeg ble da ferdig i tide til å få med meg en 2015-kamp i Oslo. Ettersom den gamle Stålkamerat-legenden Richard befant seg i hovedstaden inviterte jeg ham med, og sammen ankom vi Bjølsen kunstgress for å se fjerdedivisjonsoppgjøret mellom FC Oslo (Eller Gamle Oslo som de heter i terminlistene) og Manglerud Star.


Det første som skjedde etter jeg hadde parkert og vi gikk mot banen var at jeg skled i bakken opp på jordvollen ved stadion og gikk skikkelig på trynet. Gjørme overalt, og kameraene mine var det helt opplagt bare å deponere i bilen igjen, mens jeg konkluderte med at litt gjørme på knær og armer fikk jeg leve med i et par små timer.

Noen minutter forsinket ble kampen blåst i gang, og det ble raskt klart at det var hjemmelaget som var favoritter her. Situasjonen før kampen var den at hvis FC Oslo vant, og KFUM 2 samtidig avga poeng i sin kamp ville de førstnevnte bli seriemestere og opprykksklare alt i kveld. Vertskapet kom som sagt klart best i gang, men det tok sin tid før vi fikk noen sjanser å skrive hjem om.

Faktisk måtte vi vente nesten til det var spilt 18 minutter før vi fikk kampens første mål, og da var det FC Oslo som kunne juble for å ha tatt nok et skritt mot tredjedivisjon. I det 24. minutt fikk vi på ny se jubel, denne gang etter at et hjørnespark ble kranglet i mål.


De hvitkledde fortsatte å produsere store sjanser, men enten ble presisjonen i det avgjørende trekket for dårlig, eller så vartet Manglerud-keeperen opp med noen imponerende redninger. Det sto dermed fortsatt 2-0 da dommeren blåste til pause og lagene kunne samle seg for en kjapp peptalk.


Min sidemann hadde tidlig i kampen meldt at han trodde dette kom til å ende 4-0, og han var derfor svært fornøyd da 3-0 kom knapt ti minutter etter pause. Vi måtte deretter vente et lite kvarter på neste scoring, og om ikke 4-0 var ille nok for grønntrøyene, så kom også 5-0 i det 72. minutt.

Hjemmelaget fortsatte å male på, antagelig fordi de ville være sikre på at selv om de skulle snuble i siste kamp, så ville KFUM 2 få en tøff oppgave med å passere dem på målforskjell. Flere mål enn de fem vi hadde fått ble det likevel ikke, og mye av æren for dette må gis til Manglerud Stars keeper som virkelig leverte en rekke gode prestasjoner.


Kampen endte 5-0, mens det etterhvert kom rapporter om at oppgjøret mellom Hasle-Løren og KFUM 2 hadde endte 0-6, så noen avgjørelse i opprykksstriden var det ikke snakk om ennå.


Jeg ekspederte Richard tilbake til sitt tilholdssted, før jeg kom meg hjem og fikk lagt de gjørmefylte klærne til vask.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar