søndag 30. oktober 2022

Inter - Roma (fem.) 1-2

Da jeg skulle bestille hjemreise fra et jobboppdrag i Riga fant jeg ut at jeg skulle nytte høvet og ta meg en liten groundhoppingutflukt. Jeg fant derfor ut at jeg måtte finne et sted som hadde direkte flyforbindelse fra Riga fredag ettermiddag, og direkte flyforbindelse til Oslo på søndag. Før jeg visste ordet av det hadde jeg dermed sjekket inn på et litt slitent, men helt greit hotell i Milano, og etter å ha konsumert litt mat var jeg på plass for å se toppkampen i kvinnenes Serie A mellom Inter og Roma.


Kampen ble spilt på Stade Ernesto Breda, litt nord for sentrum, men det gikk t-bane nesten helt fram så det var greit å finne veien. Stadionet hadde en overbygd hovedtribune på sørsiden (hvor jeg hadde vært rutinert nok til å kjøpe billett, så jeg slapp å bli kokt i oktobersola), en kortsidetribune hvor bortefansen var plassert, og en langsidetribune uten tak motsatt fra der jeg satt. Her hadde de syngende hjemmesupporterne sine plasser (bortsett fra en meget ivrig dame som satt like ved meg), og inn mot kampstart fyltes det stadig opp med nye puljer med tilskuere her som jeg mistenker var aldersbestemte lag fra diverse klubber i området.


Ute på det litt høstlige gresset var det ikke mindre enn to norske spillere i aksjon fra start, mens en tredje hadde plass på Romas benk. De to som startet var Inters høyreback Anja Sønstevold og Romas venstreving Emilie Haavi. Det var dermed duket for en solid norsk duell langs linja rett foran hovedtribuna, og jeg nøler ikke med å utrope Sønstevold til vinner av denne duellen. Hun sørget rett og slett for å mer eller mindre nøytralisere Haavi, og regelrett spiste henne levende i alle dueller.

Det var likevel gjestene fra hovedstaden som framsto best i første omgang, men lenge fikk vi ikke noe særlig med målsjanser. Det var faktisk spilt nesten en halvtime da begge lag i rask rekkefølge fikk sine første store sjanser. Mål ble det fortsatt ikke, og da vi nærmet oss pause hadde jeg begynt å belage meg på at det kom til å bli en målløs førsteomgang. Slik skulle det ikke bli!

I det 44. minutt kom Roma til et sterkt angrep, men i første omgang så det ut til at det skulle bli med
skrekken for Inter, da ballen gikk i stolpen. Returen ble riktignok fanget opp av en av de for anledningen hvitkledde, men da hun fyrte løs klarte keeper på mirakuløst vis å avverge scoring, men denne gangen viste det seg at alle gode ting var tre for Roma. Returen etter keepers gode redning ble ikke klarert, og denne gangen satt ballen i nettet. Enorm jubel på bortefeltet, og hos overraskende mange på hovedtribunen.

Det sto dermed 0-1 da lagene tok pause, og jeg innså etterhvert at selv om jeg satt i skyggen måtte jeg få i meg noe væske. Jeg inntok derfor en grusom kioskkø, og i det jeg fikk utlevert en svær baguettlignende sak med salami på og et beger Fanta hørte jeg dommeren blåste i gang andre omgang.

Inter hadde tydeligvis bestemt seg for at de ikke skulle gi seg uten kamp, og hadde det vært Roma som var best i første omgang (for det var det), så var det hjemmelagets tur nå. Scoringer fikk vi likevel ikke fler av før Emilie Haavi (som i pausen hadde byttet side, antagelig for å komme unna Sønstevold) like før timen var spilt gjorde en strålende prestasjon og alene sørget for å doble ledelsen.


Etter dette begynte frustrasjonen å bre seg hos de blåsvarte, samtidig som det virket som om bortelaget hadde bestemt seg for å prøve å ri inn ledelsen. Inter ga seg tross frustrasjon ikke, og i det 66. minutt fikk de etter mye kaos kjempet ballen såvidt over målstreken så det sto 1-2.

Mens AD1 og alle andre som befant seg i skyggen var voldsomt plaget med fluer så det ut til å være ganske varmt i sola, og det ble etterhvert delt ut en del gule kort hvorav noen nok skyldtes at det var litt hett i topplokket. Da kampen gikk mot slutten kom fjerdedommerens tavle opp med et tretall på, og etter noen ganske spennende overtidsminutter endte det med borteseier, og det var nok en fattig trøst for Anja Sønstevold at jeg sa til henne etterpå at hun hadde hatt full kontroll på Haavi i førsteomgangen.

Jeg gikk tilbake til T-banen, og satte kursen tilbake mot hotellet for å få i meg litt væske og litt ost og brød før kveldskampen jeg skulle se samme dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar