mandag 31. oktober 2022

Oppsal 4 - Holmlia 2 (1-3)

Etter å ha kommet hjem fra Italia hev jeg i full fart i meg noe mat, før jeg satte kursen ut i Oslo-kvelden for å se litt deilig breddefotball igjen. Turen gikk ikke lenger enn til Trasop hvor jeg har vært mange ganger før, og denne gangen var det klart der for åttendedivisjonskampen mellom Oppsals fjerdelag og Holmlias andrelag.


Utgangspunktet foran kampen var rimelig enkelt. Haugerud hadde alt vunnet divisjonen, og i kampen om den andre opprykksplassen var det sånn at vinneren av denne kampen ville ta den. Et lite plot twist forelå dog gjennom at dersom det skulle ende uavgjort her i kveld ville Linderud som alt hadde spilt ferdig sesongen ta opprykket. Mye på spill, og en hel del Linderud-spillere på plass på tribuna.

Rett før avspark dukka Eivind opp med noen stykker deilig Halloween-kake, og mens jeg gomla i meg kake ble det mye fotonerdeprat, og han benytta også anledninga til å teste kameraet mitt litt ettersom han ikke hadde orka å dra med seg sitt eget utstyr opp bakken hjemmefra.

I det tiende minutt ble en av Holmlias spillere felt like innenfor sekstenmeteren. Jeg hørte noen med tilhørighet til hjemmelaget som mente det var svært billig, men for meg som sto ganske nært virka det helt på sin plass å dømme straffe her. Det var uansett dømt straffespark, og dette ble på frekt vis satt i mål til 0-1.


I en kamp hvor begge lag hadde hentet flere forsterkninger fra sine høyere rangerte lag var det gjestene fra Oslos sørende som førte an, men hjemmelaget var absolutt ikke ufarlige på sine visitter i motsatt ende av banen. Det ble likevel ikke flere scoringer før pause, derimot ble det voldsomt mye munnhuggeri både mellom de to lags benker, og mellom benkene og utespillerne. Dommeren lot heldigvis til å få situasjonen mer eller mindre under kontroll så det ikke utartet.


Etter en kort peptalk kom lagene igjen på banen, og de blåkledde gjorde nå en langt bedre figur enn i første omgang. Jeg hadde i pausen kommet i prat med en Eurosport-ansatt jeg må innrømme jeg ikke fikk med meg hvem var, men vi hadde en svært hyggelig samtale hele omgangen hvor han blant annet lovet meg Watts-kavalkade på nyttårsaften også i år. Da spillet ble gjenopptatt tok det bare halvanna minutt fra avspark til vi fikk se hjemmelaget utligne, til stor jubel fra Linderud-segmentet blant de totalt nærmere 60 tilskuerne.

Natten før denne kampen hadde vi som kjent gått over fra sommertid til normaltid, men dette var det tydeligvis ingen som hadde huska å fortelle flomlysene på Trasop. Presis klokken 2115 gikk lysene i svart, og jeg begynte å frykte at vi skulle få en situasjon hvor lagene måtte møtes på nytt senere for å spille ferdig kampen.

Daglig leder i Oppsal IF Fotball Jørgen Grydeland spilte heldigvis kampen, så det tok svært kort tid før lysene igjen var i drift, og bare noen minutter senere kom Oppsal til noen ville sjanser uten å lykkes med å klemme ballen inn mellom stengene.

Etterhvert kom de rødkledde tilbake i kampen, og ganske nøyaktig i det min stoppeklokke (som pga litt rusk rundt pausen ikke lenger var så nøyaktig) passerte 68 spilte minutter klarte Holmlia 2 å score. Stor jubel hos gjestene og deres sympatisører, heller dempet stemning blant de frammøtte fra Linderud.

Oppsal 4 fortsatte å prøve, men da en av spillerne deres fikk sitt andre gule kort knapt fem minutter senere begynte det å se veldig vanskelig ut for dem. Litt inn i overtiden fikk så Holmlia noen sjuke sjanser som ikke ble til scoring, før det aller siste som skjedde var at sluttresultatet ble fastsatt til 1-3.


Mens jeg tuslet mot bilen for å komme meg hjem igjen hørte jeg vill jubel oppe fra banen, så det var tydelig at opprykket var etterlengtet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar