lørdag 1. oktober 2022

Tiller - Trygg/Lade 1-0

Etter gårdagens strabaser tok jeg tidlig kveld, og sto lørdag opp klar for å hive på en stor kjele med fårikål.  Etter at den hadde putret et par timer satte jeg kursen ut på nye eventyr, og kom etter en kort kjøretur fram til Tonstad på Tiller. Her parkerte jeg, og tuslet opp til kunstgressbanen hvor det var i ferd med å gjøres klart til tredjedivisjonskampen mellom Tiller og Trygg/Lade.


Ved siden av banen var det en fin liten tribune, med resirkulerte seter fra et annet stadion litt lenger ned langs Nidelva, og etter jeg slo meg ned her tok det ikke lang tid før jeg fikk selskap av dagens dommerveileder Audun. Vi pratet om løst og fast, og snart var det klart for avspark.

Det var hjemmelaget som kom klart best ut av startblokkene, men de slet lenge med å sette Trygg/Lades sisteskanse på virkelige prøver. De strammet likevel til grepet, og i det nittende spilleminutt klarte de endelig å bryte gjennom og sette ballen i mål til 1-0. Gjestene var rasende og mente det skulle vært avvinket for offside, men assistent- og hoveddommer var skjønt enige om at det var det ikke.


For bortelaget var dagens kamp litt «vinn eller forsvinn», da de uten seier ville være litt hektet av i kampen om å karre seg over streken og unngå nedrykk til neste års fjerdedivisjon. Hjemmelaget ville på sin side med tap selv ha rotet seg noe ned i nedrykksstriden, så det var sånn sett litt overraskende at de tilreisende fra andre enden av byen framsto såpass tannløse innledningsvis.

Det siste kvarteret av omgangen skjerpet Trygg/Lade seg noe, uten at det ble noen uttelling av det, og den største sjansen utenom scoringen var det hjemmelaget som kom, men da vartet keeper opp med en flott redning. Det sto dermed fortsatt 1-0 da lagene tok pause.

Jeg inntok en helt ekstrem vaffel i pausen, og her snakker vi virkelig årsbeste på den fronten! Ved første blikk kunne prisen på 30 kroner virke noe stiv, men når jeg så hva jeg fikk for pengene var det verdt hvert et øre! Slike vaffeljern burde alle ha!

Andre omgang opprant, og ladenserne (heter det det?) foretok noen bytter, noe som umiddelbart ikke hadde den helt store effekten. De kjempet seg likevel etterhvert mer med i kampen enn de hadde vært før hvilen, og klarte også å legge et visst press på Tillers forsvar.

Neste nettkjenning kom uansett i motsatt nett av i første omgang, men jubelen fra de helblå stilnet fort da de så at AD hadde flagget hevet for en offside. Fra min vinkel bak mål var det umulig å si om dette var riktig eller ei, så her får vi bare stole på de svartkleddes vurderinger.


Når vi snakker om dommertrioen, så hadde de stort sett god kontroll på det som foregikk, men knapt tjue minutter etter pause gjorde de en stygg blunder. Tillers kaptein brukte mer enn bare litt armer for å komme seg forbi en av de hvitkleddes forsvarsspillere, men dommeren bare vinket spillet videre. Avslutningen ble i rettferdighetens navn blåst høyt over mål, men Trygg/Lade-spillerne var rasende fordi det ikke hadde blitt blåst frispark.

Var temperaturen ikke høy nok fra før ble den ikke noe lavere da en lignende situasjon motsatt vei ikke lenge etter ble avblåst, og spesielt en møring på bortelaget var nå så misfornøyd med dommerne at jeg var overbevist om at han kom til å pådra seg gult kort. Utrolig nok skjedde ikke dette, så lista må ha ligget høyt i dag.

Etter vel fem minutters overtid blåste dommeren endelig i fløyta for siste gang, og mens gjestene fortvilte for nok en forspilt mulighet til poeng jublet vertskapet for nok et lite skritt vekk fra bunnstriden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar