lørdag 28. september 2019

G16: Riga FC - FS Metta 1-1

Vent litt, sier du kanskje når du ser tittelen her, Marius pleier da ikke å groundhoppe G16-kamper? Vel, ekstraordinære situasjoner gir ekstraordinære tiltak, så til slutt i bloggposten skal dere få høre hvorfor det ble sånn i dag.

Jeg forlot hotellet kjempetidlig i dag, og tenkte at når jeg kom til banen der jeg hadde planlagt å se dagens første kamp, RTU stadions, så kunne jeg se meg litt rundt i nabolaget der. Etter ankomst innså jeg raskt at her var det ikke stort å se, så jeg tusla bort til tribuna på stadion og satte meg, og innså at her kunne jeg få en oppvarmingskamp med noe aldersbestemt.

Kampen var mellom Riga FC (som hadde klubbnavnet på ryggen på de grå trøyene sine), og et lag i grønt, som jeg etter litt leting på lff.lv fant ut var FS Metta. I tillegg fant jeg ut at det var snakk om A-sluttspillet i elite-klassen for G16-lag. Nivået var med andre ord slettes ikke så verst.

Gjennom hele første omgang var gjestene det klart beste laget, men som det ofte sies: Det er lov å ha god keeper. God keeper hadde Riga FC til gangs, og han vartet opp med en rekke kanonredninger, som holdt laget inne i kampen. Uten ham kunne det fort vært både to og tre baklengs for de grå før pause, men lagene gikk altså i garderoben med 0-0 på blokka.

Stadion var for så vidt fint, men jeg innså at her ville en kveldskamp bydd på enda mer utfordrende lysforhold enn selv Rustad sitt stadion. I tillegg var det søkkvått da jeg kom, enten som følge av en regnbyge jeg ikke hadde sett, eller mer trolig etter den tåka jeg opplevde kvelden før litt lenger opp.

I pausen kom det såvidt noen regndråper, og jeg innså at jeg hadde klart å legge igjen paraplyen på hotellrommet. Heldigvis ble det ikke mer regn enn at det var til å leve med, og jeg var fortsatt optimist da andre omgang startet.

Etter knapt ti minutter fikk hjemmelaget et frispark ute på kanten, og dette havnet etter noe som nok må kunne betegnes som en aldri så liten keepertabbe i mål.

Dette var nok noe mot spillets gang fram til nå, men det ga de grønnkledde et spark bak, og bare noen få minutter senere utlignet de.

Resten av kampen bølget spillet fram og tilbake, men jeg følte fortsatt at gjestene hadde et lite overtak, men det var ikke i nærheten av like synlig som det hadde vært før hvilen. Mot slutten av kampen syntes jeg også det ble synlig at hjemmelaget ikke var så verst fornøyde med 1-1 slik kampen hadde vært, og det endte da også med ett poeng til hvert av lagene.

Jeg tuslet så på Narvesen-kiosken rett utenfor gjerdet for å kjøpe meg en hotdog, og da jeg kom tilbake til stadion forventet jeg å se spillerne til kampen jeg egentlig hadde tenkt å se i oppvarming, eller i det minste på vei inn i garderoben. Det eneste jeg så var guttespillerne på vei hjem, og jeg begynte for alvor å få en dårlig følelse. Etter litt intens leting på lff.lv igjen så jeg at enten har jeg blingsa hele veien, eller så var kampen flytta. Det var iallfall ikke otra liga-kamp her før i morgen, så jeg bet i det sure eplet og registrerte G16-kampen, før jeg tok bussen ut til Daugavgriva for en ny kamp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar