lørdag 28. september 2019

Caramba Riga - Tente 9-3

Ny kveld i Riga, ny kamp, ny bane. Som i går satte jeg kursen over elva mot Arkadija-parken, men denne gang var det ikke hovedstadionet jeg skulle til, men kunstgresset like ved. Her skulle laget med det herlige navnet Caramba Riga ta imot Tente, et lag med et for meg noe mer intetsigende navn. Kampen var som den jeg så onsdag i Otra liga, og jeg ble underveis gjort kjent med at dette ikke lenger er nivå tre i Latvia, men nivå fire, da man har satt den gamle reservelagsligaen 1B inn som nytt nivå tre fra og med i år.


Ved ankomst ble jeg litt bekymret, for det var ikke så veldig mye som tydet på at det nærmet seg kamp. Et jentelag drev akkurat og avsluttet en treningsøkt, mens noen karer drev og lekte seg litt med ball på andre banehalvdelen. En kikk inn på fotballforbundets nettsider viste at gjestene ennå ikke hadde registrert noen tropp, og jeg begynte dermed å få bange anelser. Plutselig kom en gubbe ut og ropte noe til de som lekte seg med ball, og de ryddet sammen og gikk inn, og nå ble jeg for alvor bekymret for om jeg skulle gå glipp av kamp denne fredagskvelden.

Heldigvis dukket det plutselig opp noen som begynte å sette ut hjørneflagg og rydde vekk overflødige mål, noe som alltid er et godt tegn, og før jeg visste ordet av det var det to lag i oppvarming! Dommerne dukket også opp, og virket etter hvert veldig utålmodige (Jeg mistenkte at de kanskje ikke hadde fått med seg at avspark var 2120 og ikke 2115), men kampen kom ikke i gang før den skulle. Rett etter avspark strømmet det også på med publikum, så totalt var vi ca 7 som så kampen.

Det vi fikk se var et hjemmelag som gikk hardt ut fra startblokkene, men etter at de ikke lyktes i å score de første fem minuttene kom gjestene mer inn i spillet. Det var likevel de sortkledde som kom til de største sjansene første tjue minuttene, og etter 22:15 kom det en velfortjent scoring.

Rundt fem minutter senere fikk hjemmelaget straffespark, og dette ble hamret rett i mål av samme mann (tror jeg) som alt hadde scoret ett. Dette fant jeg senere ut at var Oļegs Semjonovs, som i 2016 spilte én kamp for Bjerkreim i  sjettedivisjon i Rogaland!

Når han da bare sekunder etter at spillet var satt igang igjen fikk nok en scoring var hattricket komplett på svært kort tid, og det så virkelig ut til å skulle bli en tung kveld for gjestene.

Etter 37 minutter kom så 4-0 på corner.

5-0 kom etter 43:35, mens i det klokka passerte 45 minutter fikk også gjestene en scoring, og det sto dermed 5-1 til pause.

Etter en relativt kort pause (Noe som passet meg utmerket, da jeg hadde litt stramt skjema for å rekke første tog etter kampen) tok det ikke mer enn rundt fem minutter før hjemmelaget gikk opp i 6-1, og etter rundt 57 minutters spill sto det 7-1.

Det hadde etter hvert blitt så disig på banen at fotoforholdene i det vekslende lyset (minst to av lyskasterne drev og slo seg på og av etter eget forgodtbefinnende) var meget utfordrende, og etter hvert måtte jeg helt gi opp telelinsa. Jeg fikk likevel filmet med det andre kameraet at gjestene fikk frispark som ble hamret i mål via tverrliggeren!

Etter 68 minutter kom en ny scoring, denne helt ut av det blå da en laaaaaaang lobb gikk inn helt ute ved stolpen. Et par minutter senere kom så 9-2 på corner.

En av tilskuerne trodde nok at nå var det avgjort, for han forlot ialfall banen, noe som gjorde at han gikk glipp av nok en frisparkperle fra bortelaget!

I sluttminuttene ble det god plass på banen, da ingen av lagene hadde innbyttere med seg denne kvelden, og minst et par mann hadde haltet av banen med skade. Om jeg ikke talte veldig feil i tåka, så fullførte hjemmelaget kampen med 9 mann på banen, mens gjestene hadde 10. Det var likevel hjemmelaget som var nærmest å få kampens trettende scoring, men oppgjøret endte 9-3.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar