tirsdag 13. august 2019

Fenstad SK - Kurland 2 (7-0)

Etter et høytidelig spilleoppdrag på Universitetsplassen ble kursen satt mot et helt nytt område for meg, nemlig den nordvestlige fliken av Nes kommune på Romerike. Her ligger grenda Brårud, hvor Fenstad SK holder til (Fenstad FK holder derimot til på motsatt side av elva). På idylliske Vestsiden stadion var det duket for niendedivisjonskamp mot Kurlands andrelag.

Da jeg kom fram vel tjue minutter før avspark var det masse folk i blå trøyer som varmet opp, men bortelaget så jeg lite til. Da vi hadde fem minutter igjen til kampen skulle starte hadde det kommet 6 rødtrøyer, så jeg ble ikke så rent lite overrasket da jeg så at gjestene faktisk hadde et par mann i oppvarming i tillegg til 11 på banen da dommeren blåste i gang.


Hjemmelaget fikk fordel av frisk medvind i første omgang, og etter knapt ti minutter benyttet de seg av denne fordelen til å gå opp i 1-0. Dette var langt fra ufortjent, selv om den største sjansen i kampen fram til da var det gjestene som hadde stått for.

Det tok deretter bare et par minutter før også 2-0 kom, og dommer sto på at dette var scoring, til tross for gjestenes ivrige protester fordi de mente det burde vært dømt offside.

Etter dette skulle det bli svært langt mellom Kurlands sjanser. FSK sto for det aller meste som skjedde, og det ante meg at det neppe ble borteseier i denne kampen. Ikke lenge etter at jeg hadde observert en situasjon som fikk meg til å stille det eksistensielle spørsmålet «Er det en skuddfinte dersom du uforvarende bommer på ballen, og motstander blir mer forvirret av det enn du blir selv?» kom så 3-0, en stilling som sto seg helt til pause.

Det var kiosk med is og brus på stadion, men jeg trengte egentlig noe mer håndfast, så jeg sto over servering her.

Andre omgang startet etter en kort pause, og jeg var svært spent på om gjestene ville klare å utnytte medvinden de nå skulle spille i. Det var lite som tydet på at de skulle det, og etter et drøyt kvarters spill kom da også 4-0 etter et skudd som fikk en lagkamerat av målscoreren til å utbryte «Sleivspark!»

5-0 kom 3 minutter senere, og med 20 minutter igjen av kampen ble også 6-0 satt inn etter en retur (på en helt kurant redning).

Etter at hjemmelaget scoret 7-0 etter 82 minutters spill var nok det mest interessante som skjedde resten av kampen at den britiske dommeren mistet notisboka si og gikk på ræv midt i en kontring.

Kampen endte 7-0, og jeg satte kursen over Vorma for å se meg litt rundt der også. Jeg hadde egentlig tenkt meg hjem, men ble plutselig så sulten at jeg fant ut at jeg heller kunne teste tilbudet i kiosken til Kløfta, der det var fjerdedivisjonskamp.

Flere bilder fra denne kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar