fredag 9. august 2019

Borgen - Kurland 2-1

Etter en liten lur og en skikkelig trash-middag satte jeg kursen nordover mot Kløfta. Vel framme der svinga jeg som så ofte før østover på E16, men denne gangen skulle jeg bare såvidt forbi kirka før jeg svinga av. Her fant jeg nyrenoverte Borgen stadion, hvor sluttminuttene av fjerdedivisjonsdamekampen Borgen-Eidskog pågikk. Damene vant solide 5-0, så det var litt å leve opp til for herrene som skulle møte Kurland i sjettedivisjon umiddelbart etterpå.

Jeg tror aldri jeg har opplevd et så raskt skifte mellom to fotballkamper på samme bane før, så kamen kom i gang i tide. Det tok sin tid før vi fikk noen virkelig store sjanser,  og lenge var det sånn at de eneste sjansene av betydning kom på hjørnespark.

Like etter at halve første omgang var spilt kom så endelig scoringen. Helt nøyaktig hva som skjedde tror jeg ingen skjønte, men en slags lobb som så ut til å gå over kom plutselig raskere ned enn noen hadde trodd, og plutselig var ballen i mål. 1-0, og en behersket feiring.

Noe senere i omgangen kom dagens frekkeste forsøk på å lure dommeren, da en skjermesituasjon endte med at begge spillerne falt samtidig som ballen var i ferd med å forlate banen. Den ene spilleren valgte da å smashe den inn igjen med hånda i håp om at dommeren ikke skulle se det. Det gjorde han, og jeg tror synderen skal være glad han slapp unna med et frispark uten annen reaksjon.

1-0 sto seg til pause, og jeg benyttet som vanlig anledningen til å teste de lokale vaflene. I likhet med på lørdag var nivået skyhøyt, og jeg er virkelig i tvil om hvilke av disse to serveringene jeg ville rangert høyest. I kveldinga her var det også behov for å ta fram myggsprayen. Vafler og myggspray – en uslåelig kombinasjon!

Etter pause var det tydelig at de rødkledde fra Lørenskogs østkant var veldig klare for å skaffe seg flere poeng enn de tre de hadde klart så langt i sesongen, men ikke snakk om at scoringen ville komme. I motsatt ende av banen kom også hjemmelaget til flere sjanser, og rødtrøyene kan nok takke sin keeper for at de ikke havnet mer under.

Litt etter at det var spilt en time løsnet det så endelig for Kurlands karer. Et strålende angrep ble kronet med scoring, og vi var like langt som da kampen startet.

Fem minutter etter utligningen fikk en Borgen-spiller en smell i hodet som medførte at dommeren blåste av et angrep Kurland ville få en god sjanse som resultat av. Kurland-spillerne var veldig uenige i at dette var en skade som kvalifiserte til avblåsning, og en proklamerte høylytt «Nå veit vi det Kurland, er de aleine gjennom legger vi oss ned».

Borgen var nå i ferd med å gjenerobre initiativet i kampen, og kom til flere store sjanser. En prima lobb gikk like utenfor, og en alene med keeper-situasjon ble mesterlig stoppet av Kurlands målmann. Da en lagkamerat skrøt av hans lange armer repliserte han kjapt «Det er bra noe er langt!»

Dessverre for Kurland, drøyt fem minutter før slutt glipper det i forsvarsrekka. En spiller glipper ballen bakover, og gir en av de lokale fri bane mot mål, og denne gangen kunne selv ikke en med orangutan-armer ha stoppet scoring. 2-1!

Etter dette kontrollerte Borgen inn seieren, mens Kurlands trener måtte nøye seg med litt tilsnakk fra dommer. De røde blir dermed stående på tre poeng, som de tok i serieåpningen. Hjemmelaget på sin side, avanserte til femteplass på tabellen, riktig nok med en kamp mer spilt enn de fleste tabellnaboene.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar